Absolute aanrader

Dit boek las ik voor Literair Nederland. Die recensie kun je hier lezen: https://www.literairnederland.nl/recensie-stella-bergsma-nouveau-fuck. Wat hieronder staat, is mijn eigen, iets minder professioneel geformuleerde mening.

Dit is echt zo'n goed manifest. Mede door de titel verwachtte ik een ongenuanceerde dosis mannenhaat, maar dat is 'Nouveau fuck' totaal niet. Stella Bergsma kaart problemen aan in de maatschappij. In een passage over hufters vraagt ze zich niet af waarom mannen zich als hufters gedragen, ze vraagt zich af waarom vrouwen zich niet óók als hufters gedragen. Daarnaast is het manifest breed opgezet: het is niet alleen gericht op feminisme, maar op iedere vorm van jezelf buiten de norm bevinden. Ik las dit een half jaar geleden en ben nog steeds enom onder de indruk. Absolute aanrader.

Meer recensies van Marjolijn van de Gender