Mooie roman over status, de positie van de vrouw, moeilijke keuzes & een kaasfabriek

Marloes 15 oktober 2020
Amsterdam, 1892. De jonge, welgestelde Lydia Oorthuys vindt, na de dood van haar ouders, in de werkkamer van haar vader plannen voor het opzetten van een moderne kaasfabriek, waarbij hij gebruik wilde maken van stoomkracht om veel productie te kunnen draaien. Vol enthousiasme wil ze verdergaan met deze plannen, maar omdat ze dat als vrouw niet zelf mag doen, neemt ze contact op met Huib Minnes, één van de grootste kaasboeren in de omgeving. Ze gaan een vooruitstrevende samenwerking aan om de grootste kaasfabriek van Noord-Holland op te starten. Al snel wordt duidelijk dat ze allebei geïnteresseerd zijn in een band die verdergaat dan een zakelijke samenwerking, maar Lydia wordt tegelijkertijd het hof gemaakt door de welgestelde Eduard. Zal ze haar hart volgen of een keuze maken met haar verstand, om haar status veilig te stellen? Na een voor haar schokkende ontdekking maakt ze een keuze die grote gevolgen zal hebben.

Antwerpen, 1914. Nora trouwt met Ralph Reymaekers en vestigt zich met hem in België, na een ernstig conflict met haar moeder. Ze heeft moeite daar haar plek te vinden en haar huwelijk vertoont al snel wat scheurtjes. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en moeten ze vluchten, waarop Nora een groei doormaakt en verandert in een sterke, evenwichtige vrouw die nuances in acties en relaties kan zien en vecht voor een nieuw bestaan.

Waar ik graag nog wat meer gelezen had over de kaasfabriek, ik vond dat deel van het boek vrij abrupt afgesloten, en ik sommige personages en een enkele verhaallijn graag nog wat verder uitgewerkt had gezien, blijven dat kleine kritiekpunten. De hoofdpersonages zijn sterk en geloofwaardig uitgewerkt, veranderen gedurende het boek en je gaat met ze meeleven. Mooi wordt duidelijk gemaakt hoe de positie van de vrouw al binnen enkele jaren aan verandering onderhevig is en het is kraakhelder dat ook voor het schrijven van dit boek veel research is gedaan. ‘De kaasfabriek’ is een mooie, vlot leesbare roman over status, een kaasfabriek, de positie van de vrouw, verboden liefde, moeilijke keuzes, het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, jezelf ontwikkelen, vriendschap en familie.

3.5⭐️

Meer recensies van Marloes