Lezersrecensie
Paula Hawkins kent haar klassieken! ★★★★1/2
Het verhaal van het 'Het blauwe uur' ontwikkelt zich binnen het spanningsveld tussen een familie van kunsthandelaars en de nalatenschap van een multidisciplinaire kunstenares met een mysterieus, weinig flatterend imago. De vraag is waarom Vanessa Chapman haar werken aan de stichting van deze adellijke zakenmensen heeft geschonken. Bovendien lijkt er een deel van het legaat niet geleverd of verdwenen te zijn.
AAN DE RAND VAN DE WERELD
Om achter de waarheid te komen gaat conservator James Becker naar een ruig getijdeneiland in de Buiten-Hebriden waar de enige persoon woont die Vanessa echt gekend heeft: huisarts Grace. Op Erisbay ontmoeten we twee vrouwen, een dode en een levende, die een complexe verhouding hadden. Beiden beschadigd, worstelend met zichzelf, in oorlog met de wereld. Wat zij met elkaar hadden was volgens Grace 'niet romantisch maar ook niet inferieur'. Toen hun paden zich kruisten, veranderde hun bestaan van richting. Misschien hoopten ze nooit meer in de steek gelaten te worden. De pen van Paula Hawkins dacht daar anders over...
En dan is er nog de 'familie met ijs in de aderen'. Waar op het Schotse eiland gevoelens overheersten, regeert in Fairburn House ambitie, status en bezit. Omdat er in één van Vanessa's tentoongestelde sculpturen een menselijk bot ontdekt is, ontstaat er onrust bij de galeriehouders. Juicy krantenkoppen zouden voor publiciteit kunnen zorgen. En aandacht genereert geld! Maar wie laat de trekpoppen dansen?
IS HET LEVEN EEN VLOEK ?
Van deze auteur kun je een flinke portie 'mal de vivre' verwachten. De vrouwen in 'Het blauwe uur' zouden kunnen opgaan in het fatalistische script van Emily Brontë's 'Wuthering Heights' of Thomas Hardy's 'Tess of the D'Urbervilles'. Romans die het verlies van de onschuld, lotsbestemming, klassenmaatschappij en een dreigende sfeer combineren.
Toch is deze nieuwe Paula Hawkins nog genadelozer. De karakters zijn hardvochtiger, giftiger dan hun 19de eeuwse voorgangers en hun eenzaamheid is radeloos. Dit plot is een psychologische hoogvlieger! Lezers, breng een streepje licht mee want tijdens het nachtblauwe uur van de wolf kan het op Erisbay flink spoken!
AAN DE RAND VAN DE WERELD
Om achter de waarheid te komen gaat conservator James Becker naar een ruig getijdeneiland in de Buiten-Hebriden waar de enige persoon woont die Vanessa echt gekend heeft: huisarts Grace. Op Erisbay ontmoeten we twee vrouwen, een dode en een levende, die een complexe verhouding hadden. Beiden beschadigd, worstelend met zichzelf, in oorlog met de wereld. Wat zij met elkaar hadden was volgens Grace 'niet romantisch maar ook niet inferieur'. Toen hun paden zich kruisten, veranderde hun bestaan van richting. Misschien hoopten ze nooit meer in de steek gelaten te worden. De pen van Paula Hawkins dacht daar anders over...
En dan is er nog de 'familie met ijs in de aderen'. Waar op het Schotse eiland gevoelens overheersten, regeert in Fairburn House ambitie, status en bezit. Omdat er in één van Vanessa's tentoongestelde sculpturen een menselijk bot ontdekt is, ontstaat er onrust bij de galeriehouders. Juicy krantenkoppen zouden voor publiciteit kunnen zorgen. En aandacht genereert geld! Maar wie laat de trekpoppen dansen?
IS HET LEVEN EEN VLOEK ?
Van deze auteur kun je een flinke portie 'mal de vivre' verwachten. De vrouwen in 'Het blauwe uur' zouden kunnen opgaan in het fatalistische script van Emily Brontë's 'Wuthering Heights' of Thomas Hardy's 'Tess of the D'Urbervilles'. Romans die het verlies van de onschuld, lotsbestemming, klassenmaatschappij en een dreigende sfeer combineren.
Toch is deze nieuwe Paula Hawkins nog genadelozer. De karakters zijn hardvochtiger, giftiger dan hun 19de eeuwse voorgangers en hun eenzaamheid is radeloos. Dit plot is een psychologische hoogvlieger! Lezers, breng een streepje licht mee want tijdens het nachtblauwe uur van de wolf kan het op Erisbay flink spoken!
1
Reageer op deze recensie