Hartverwarmend en hartverscheurend

Merel Kuitert 08 oktober 2019 Boekverkoper
Gaby Rasters is voor menig lezer een bekende naam, hoewel 'Hou me vast zoals ik was' haar eerste persoonlijke boek is. Deze roman, deels fictie en deels non-fictie, is gebasseerd op het waargebeurde verhaal van haar college Margriet, die geconfronteerd wordt met borstkanker op jonge leeftijd.

Bij Margriet, in het boek Jasmijn genoemd, wordt op 32-jarige leeftijd kanker geconstateerd, wanneer ze in de bloei van haar leven is. Het komt binnen als een schok, maar vol goede moed en met steun van haar familie en vriendinnen gaat ze de chemo in. Ondanks de vermoeidheid, haaruitval en operatie 'verslaat' haar lichaam de kanker en kan Jasmijn door met haar leven, maar een aantal jaar later wordt ze opnieuw ziek.

Het plot is opgedeeld in verschillende delen, waar het gaat over de eerste keer kanker met een optimistische einde, en de tweede deel waarin de ziekte opnieuw geconstateerd wordt. Het verhaal is voor zowel alle personages als de lezer een emotionele rollercoaster. Er zijn ups en downs, rauwe emoties, enorme gevoelens van onmacht en wanhoop, maar ook de voelbare liefde van vriend Ralf, vriendinnen en ouders.

'Hou me vast zoals ik was' is een echte eye-opener waarbij zelfs de stoerste personen een traantje weg zouden pinken. De personages voelen echt, de emoties zijn rauw en het verhaal is zowel hartverscheurend als hartverwarmend. Petje af voor Gaby, die het verhaal van haar collega en vriendin zo prachtig onder woorden heeft gebracht.

Meer recensies van Merel Kuitert