Enorm origineel, maar niet helemaal mijn ding

Merel Kuitert 19 juni 2022 Boekverkoper
Een vriendengroep kruipt stiekem onder het hekwerk van centerparcs door en fikst voor niks een huisje. Maar al snel verandert hun chillweekend in een nachtmerrie. Iemand vindt dat de groep zich dood moet schamen. Waarom? Waarvoor? Ze hebben geen idee. Wat wél duidelijk wordt: ze zullen hoe dan ook moeten boeten. En er is geen ontsnappen aan.

Margje Woodrow is een enorm toffe schrijfster uit Udenhout, die ik al een paar keer voor mijn werk heb mogen ontmoeten. De eerste- en tweedeklassers waarbij zijn bezoeken doet, zijn altijd erg enthousiast, dus ik was erg benieuwd naar haar nieuwe boek Shame on you!

Allereerst is Shame on you enorm origineel geschreven. Je wílt het boek gewoon oppakken in de boekhandel met de felle kleuren en het politie-niet-betreden lint. Ook heeft het QR-codes op de plaatsen waar de bad guy een stukje schrijft, en de andere stukken zijn geschreven door Indy en Jayden (met foto van hen, en soms zelfs een Instagram post). Audiovisueel én voor de lezers dus erg appetijtelijk! Perfect voor de jeugd van tegenwoordig (oef, wat zorgt deze zin ervoor dat ik me oud voel…)

De plot van Shame on you is simpel. Het zijn ook niet al te veel pagina’s, de hoofdstukken zijn kort en je komt meteen recht in het verhaal. Een vriendengroep gaat illegaal naar Centerparcs, of iets vergelijkbaars, en er gebeuren rare, nare dingen. Het is redelijk voorspelbaar, een beetje ongeloofwaardig en gaat vrij snel, MAAR ik ben dan ook niet de doelgroep. Ik denk dat dit voor tieners (zeker tussen de 12 en 15) een erg fijn en misschien wel herkenbaar verhaal is om te lezen.

Wat ik heel knap vindt aan dit boek van Margje is dat zij de soms heftige problemen van tieners op een toegankelijke manier weet te verweven in een spannend verhaal, zonder dat het volledig op de voorgrond treedt. Het is duidelijk dat ze enorm schrijftalent heeft, maar dit boek was het niet per se voor mij. Nogmaals, ik ben dan ook niet de doelgroep

Meer recensies van Merel Kuitert