Indrukwekkend verhaal over een intrigerende tijd

Merel Plat 05 juli 2020
Thomas Cromwell groeit op onder de harde hand van zijn vader, een brute smid. Ondanks zijn afkomst en opvoeding weet hij op te klimmen tot adviseur van Henry VIII. Dit lijvige boek over Thomas Cromwell en het hof van Henry VIII is in 2009 bekroond met de Man Booker Prize. Het vervolg op Wolf Hall, genaamd Het boek Henry, won eveneens een Man Booker Prize (in 2012).

Hilary Mantel weet de lezer goed mee te nemen in de diverse situaties, van het leven als smidszoon tot aan het leven aan het hof, het komt allemaal tot leven. Bijzonder is dat Wolf Hall enorm gedetailleerd is. Wie nog niet eerder over Henry VIII gelezen heeft, kan zich wat verloren voelen door alle details. Daarbij vergt het wat concentratie om te volgen over wie het nu gaat. Dat veel mensen in die tijd dezelfde voornaam hadden, zoals Thomas, helpt niet echt mee. Voor wie de geschiedenis al een beetje kent, is de rode draad gemakkelijker te volgen. Dan verrijken alle details het verhaal juist.

Wolf Hall geeft een inkijkje in een interessante tijd, waarin een man door de rigide klassenmaatschappij heen weet te breken. De personen worden zeer menselijk weergegeven. Zo zien we Thomas Cromwell zich niet alleen vaardig door de intriges van het hof bewegen, we zien hem ook als liefdevolle man en vader. Het is dan ook niet lastig om met de personages mee te leven. De intriges aan het hof houden de spanning er in.

Hiermee is Wolf Hall een boek dat je aandacht 800 bladzijden lang weet vast te houden. Een indrukwekkend verhaal over een intrigerende tijd dat uit doet kijken naar het vervolg.

Meer recensies van Merel Plat