Grappig verhaal, ook voor de voorlezer

MetaenMarjolein 07 april 2024
'Ah... Eindelijk,' zei Theo. 'Ik heb je al duizend keer geroepen.' 'Geen duizend keer, zei Tina. 'Pas zes keer.'

Voordat je aan dit boek begint, moet je één ding weten. Een beterweter moet je niet verwarren met een betweter. Een betweter is iemand die 'denkt' alles beter te weten. Een beterweter weet het ook daadwerkelijk beter.

En Tina en Theo Theufel zijn echte beterweters. Maar hun ouders ook, ookal ontkennen zij dit bij hoog en laag. De familie Theufel is net verhuisd naar een nieuw huis met een spannende zolder. Als Tina en Theo daar weer stiekem spelen ontdekken ze ineens een blauw mannetje (volgens mijn dochter leek hij wat op een gek molletje). Dit blauwe mannetje weet alles beter. Een echte beterweter dus. De beterweter beweert alleen zichtbaar te zijn voor andere beterweters... Voor Tina en Theo dus... Maar zullen hun ouders hem ook kunnen zien?

De beterweter is weer een grappig verhaal afkomstig van het gouden duo: schrijver Mac-Uwe en illustratrice Astrid. Zij schreven en illustreerden eerder ook De Neehoorn en De Kersthaas. De vertaling is wederom gedaan door Jaap Robben. Niet alleen is het leuk om het boek voorgelezen te krijgen (mijn dochters van 4 en 6 hebben genoten), door de woordspelinkjes, leuke grapjes, verwijzingen en illustraties zorgt het dat het ook voor de voorlezer een feestje wordt. De kinderen zullen niet al deze grapjes begrijpen, maar dat is ook helemaal niet nodig. Een aanrader voor kinderen die toe zijn aan wat langere verhalen.

Meer recensies van MetaenMarjolein