Dwang isoleert je…⁣

MetaenMarjolein 07 april 2024
In de video van Springlezend LIVE vertel ik waarover dit boek gaat. Vanaf het begin word je meegesleept in de gedachten van Simon en Jasmin. Geleidelijk aan ontdek je met welke dwangneuroses zij te maken hebben en hoe dat komt.⁣

Waarom vind ik dit zo’n belangrijk boek om te bespreken in de bovenbouw?⁣

Dit boek kan voor kinderen met een dwangstoornis aanleiding zijn om te praten over hun eigen dwang. Ze lezen dat ze niet de enige zijn; er zijn veel meer mensen die dit meemaken! Hopelijk wordt de stap om hulp te vragen hierdoor kleiner.⁣
En is er iemand in de omgeving die te maken heeft met een dwangneurose? Dan is dit boek ook zeker een aanrader, zodat je je kunt inleven in de ander. ⁣

Toen ik een paar jaar geleden groep 7 had, las ik uit dit boek voor. Dat was best lastig, vanwege het tellen en de andere dwanghandelingen van Simon. Sommige kinderen konden daar ook niet zo goed tegen. Toen heb ik het boek weggelegd. Een jaar later, toen ik dezelfde klas in groep 8 had, heb ik het boek opnieuw gepromoot. Toen werd het onwijs veel gelezen! Daarom raad ik aan dit boek te promoten in de klas, zodat de kinderen het zelfstandig kunnen lezen. ⁣

Hoe praat je er dan over met de hele klas als je het boek niet voorleest? Eigenlijk heel simpel: lees een stukje voor uit het boek. Ik koos voor blz. 99 (Of ben je écht bang voor... ) t/m blz. 100 (... Weer een knuffel kan geven.). Dit gaat over Jasmin die een, voor haar, moeilijke situatie uitvoert. Je krijgt een stukje mee van haar dwang en haar gedachten hierachter. Tegelijkertijd word je nieuwsgierig gemaakt naar de dwang van Simon. ⁣

Staat dit boek al op het wensenlijstje van de schoolbieb? Of hebben jullie hem al in de boekenkast staan?

Meer recensies van MetaenMarjolein