Echt een aanrader!

MetaenMarjolein 07 april 2024
Als kind kwam Jason Reynolds maar weinig boeken tegen waarin hij zichzelf herkende. Hij vertelde hierover in een interview met Bas Maliepaard (Trouw, 2021): “In de boeken die ik op school kreeg, zocht ik tevergeefs naar mezelf. Ik miste een gezicht en een stem als de mijne.” Met zijn gelaagde boeken met grote thema’s brengt hij daar verandering in. Dit interview is zeker de moeite waard om te lezen!⁣

Maria Postema heeft dit boek fantastisch vertaald. Het leest als een trein! De vertaling is niet voor niets genomineerd voor de Filter Vertaalprijs voor kinder- en jeugdboeken in 2023. Wat ons betreft zeker terecht! Maria vertelt meer over haar vak in aflevering 112 van De Grote Vriendelijke Poscast. Interessante luistertip! ⁣

Inmiddels is het boek Patina, het tweede boek van de track series, ook vertaald. Dit gaat over Patty. Zij zit in hetzelfde hardloopteam als Ghost. Wij wachten met smart op de vertalingen van Sunny en Lu. ⁣

Ghost werd in mijn vorige groep 8 geïntroduceerd door een medewerker van de bibliotheek. Ze las het spannende stuk voor uit het eerste hoofdstuk. Direct wilden veel kinderen het boek lezen; er moest geloot worden. Na het zelfstandig lezen kon degene die het boek las het maar moeilijk wegleggen (en dat lag niet aan mijn super goed voorbereide rekenles die volgde). Kinderen namen het boek zelfs mee naar huis, omdat ze zo meegesleept werden in het verhaal van Ghost. ⁣

Echt een aanrader!

Meer recensies van MetaenMarjolein