Magisch verhaal

MetaenMarjolein 07 april 2024
Efua Traóre groeide op in Nigeria en verhuisde op haar achttiende naar Europa. Ze schreef ‘Kinderen van het drijfzand’ voor haar kinderen omdat ze geen leuke, spannende, magische verhalen kon vinden die zich afspelen in Nigeria. Ze miste ook de boeken met daarin een hoofdpersoon van kleur, dus besloot zij dat boek zelf te schrijven. Het is een ode aan de verhalen uit haar kindertijd. Ze hoopt dat dit boek ervoor zorgt dat kinderen zich in de hoofdpersoon herkennen en dat iedereen enthousiast raakt over spannende avonturen in Nigeria of waar het verhaal ze ook mag brengen. ⁣
⁣⁣
En dat dit boek een spannend en magisch verhaal is geworden, dat kunnen wij zeker bevestigen. Niet voor niets won Efua met dit boek veel prijzen. Het is een fijne kennismaking met een andere cultuur, een cultuur waar verhalen en oeroude legendes de ronde doen. Dit boek gaat inmiddels rond in groep 8 en ook de kinderen in de groep genieten ervan. ⁣⁣
⁣⁣
Kinderen van het drijfzand speelt zich af in Nigeria maar in het verhaal wordt dit niet specifiek benoemd. Ook lees je niet in het bijzonder iets over hoe de hoofdpersonen eruitzien. The white gaze oftewel de witte blik in dit boek is er niet. En dat maakt dit boek juist zo krachtig en geschikt voor een inclusief leesbeleid. Met the white gaze wordt het perspectief bedoeld waardoor een wit persoon naar de wereld kijkt. ⁣⁣
⁣⁣
De vertaling was in handen van Tjalling Bos. Over het vertalen van kinderboeken zei hij het volgende: ‘Ik vind het heerlijk om elke keer opnieuw de mooiste woorden te kiezen om een boek van iemand anders toegankelijk te maken voor Nederlandse kinderen.’⁣⁣

Meer recensies van MetaenMarjolein