En lach en een traan

MetaenMarjolein 22 maart 2024
Vorige week las ik een mooi boek wat zeker een plekje in deze Kinderboekenweek verdient, want hoe toepasselijk is deze titel? ⁣

De moeder van Pipa runt een bed en breakfast in de buurt van een ziekenhuis. ⁣
Als de familie Duinslager in de B&B komt logeren omdat hun zoon Paul in het ziekenhuis ligt, raakt Pipa geïnteresseerd in hun dochter Felien. ⁣
Des te minder Felien prijsgeeft over haar broer en ouders, hoe meer Pipa vertelt over haar thuissituatie: over haar moeder die nog altijd verdriet heeft, over haar vader die jazzmuzikant is en daardoor veel van huis is, over de leugens die ze vertelt en de lijstjes die ze bijhoudt. ⁣
Door veel met Felien te praten, geeft stukje bij beetje Pipa meer van zichzelf bloot. Maar onbewust helpt ze Felien ook. ⁣

Een fijn boek waarin het verhaal zich bladzijde na bladzijde ontrafelt. Steeds kom je meer te weten over Felien en Pipa en hun thuissituaties. Daarmee ontdek je dat niet alles is wat het lijkt en ieder huisje zijn kruisje heeft. ⁣

Een aanrader vanaf 10 jaar. ⁣

Niet alleen past het boek mooi bij het thema van de Kinderboekenweek, ook zorgen de thema's in het boek voor een lach en een traan. Het laat zien hoe verdriet in een gezin kan blijven doorsijpelen en wat een ziek kind doet met de rest van de familie. ⁣

Doordat het boek niet erg dik is, zal het ook de lezers aanspreken die op kunnen zien tegen een dik boek (we hebben daar allemaal wel wat leerlingen van in de klas zitten). ⁣

Volgende week ga ik hem promoten in groep 8. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij 'weg' is.

Meer recensies van MetaenMarjolein