Het is bijna kerstavond. Felix en zijn buurmeisje Lotte zijn iets ondeugends aan het doen terwijl zijn ouders niet thuis zijn; Felix pakt stiekem zijn cadeau weg onder de kerstboom, doet het cadeaupapier er af en maakt het open. Felix is hartstikke blij als hij ziet dat hij een drone zal krijgen.
Omdat Felix voor heel veel dingen en gebeurtenissen afkortingen gebruikt, noemt hij de drone nu de IZHA. (Ik Zie en Hoor Alles)
Hij wil de IZHA gebruiken om dingen en mensen te bespioneren. Het spookkasteel van meneer Gustav is een van de plekken die op hun verlanglijstje staan. Het spookkasteel was een verlaten jachthuis. Ze voelen zich echte detectives.

Het is tijd voor een eerste DOZ: een Dingen-Opsporen-Zoektocht.

Felix en zijn oudere broer Jasper zitten elkaar vaak in de haren en hierdoor zijn twee bendes ontstaan: de bende van Ondermere met Jasper aan het hoofd, en de bende van Bovenmere met Felix als leider.

De vader van Lotte leest veel en is dol op raadsels. Hierdoor hebben ze een boek gevonden waarin staat dat er een schat in het middeleeuws klooster was, waarvan ze tijdens een nachtwandeling de resten hadden ontdekt.

De lieve mevrouw Klar is afkomstig uit Duitsland en heeft daardoor een leuke tongval. Ze vertelt hen over het vijvermonster vlak bij het kasteel, waardoor niemand daar wil wonen. Dat klinkt spannend!
Felix en Lotte willen op onderzoek uit gaan, maar dat moet nog even wachten tot de volgende ochtend. Het is niet altijd gemakkelijk om geduld te hebben.

“Als Lotte een paard was geweest, dan zou ze stampen en schrapen in haar stal, ze zou haar neusgaten en ogen opensperren, haar lippen optrekken en haar staart heen en weer zwiepen. Maar ze was geen paard. Ze was een meisje dat stilletjes in haar kamer moest blijven wachten tot het ochtend werd.”

Mevrouw Klar ontvangt bezoek en ze lijkt daar blij mee te zijn, maar Lotte en Felix vertrouwen de gast niet.

In De drommelse drone lees je over een huilende treurwilg, over cool zijn of cool lijken, over oude bekenden, nieuwe vrienden en over nog veel meer.

Dit boek is het vijfde deel uit de reeks met Felix en Lotte en maakt zeker benieuwd naar de andere delen: Super!, Eureka!, Vergeetjeskruid en Holderdebolder naar Bolderhof.
Het is heel goed los te lezen van de andere boeken uit deze serie.

Ik heb De drommelse drone heel graag gelezen en genoot ook van de illustraties van Hiky Helmantel.

Reacties op: Soms zou je willen dat je weer acht jaar jong bent...

De drommelse drone - Ingrid Vandekerckhove