4,5/5* Een aanrader!

Mieke Schepens 16 oktober 2019
Eerder las ik nog niets van deze auteur en was blij verrast met deze thriller.
Jackson Brodie woont in een pittoresk dorpje aan de Engelse kust en heeft het nog steeds moeilijk met zijn zoon Nathan en zijn ex-vrouw Julia. Hij had zich ook iets meer voorgesteld van zijn nieuwe baan. Overspelige stellen fotograferen staat niet op zijn verlanglijstje, maar het levert een inkomen dat hij goed kan gebruiken.

Het duurt even voordat er echt actie komt in het verhaal, maar alles wat je leest is even belangrijk in dit verhaal. Soms te gruwelijk voor woorden, maar steeds heel onderhoudend. Het geheim waar Jackson mee in contact komt is niet iets van de laatste tijd; het kan al tientallen jaren zijn gang gaan.

De vele personages hebben uiteindelijk allemaal een doel in het verhaal. Ze worden door Atkinson uitgebreid beschreven en lijken een eigen verhaal te vertellen zonder iets met de anderen te maken te hebben.
Ook de beschreven gebeurtenissen lijken in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben, maar dat verandert tijdens het lezen. Het past allemaal als een dekseltje op een potje en wordt de basis voor een grote stoofpot vol gruwelen.

'De koele ochtendlucht had de gevolgen van het Sam Smith-bier van de avond ervoor al bijna weggeblazen toen de eerste van hen een ruk aan zijn lijn voelde. Iets groots en zwaars, maar het leek merkwaardig genoeg niet te worstelen om aan zijn gevangenneming te ontsnappen. Toen de visser in het water tuurde, kon hij de flits van de zilveren schubben onderscheiden. Als het een vis was, was hij enorm, hoewel hij slap in het water hing alsof hij al dood was. Nee, geen schubben, besefte hij. Lovertjes. Geen kabeljauw of koolvis - een vrouw. Of een meisje. Hij brulde om zijn vrienden en met z'n vieren wisten ze de dode zeemeermin vast te haken en aan dek te hijsen.'

Ondanks dat ik geen eerdere delen heb gelezen over Jackson Brodie had ik niet het idee dat ik iets gemist heb uit zijn leven; dit deel is heel goed als een stand-alone te lezen omdat er zo nu en dan over zijn verleden verteld wordt door middel van herinneringen van Brodie.
In deze thriller ontbreekt ook de humor niet.
Ik heb 'De wijde lucht' graag gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens