De technologie is niet alleen futuristisch, maar ook realistisch en plausibel

Mieke Schepens 03 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Deadline’ de nieuwste thriller van Anthony McCarten, voert je mee op een meeslepende reis vol spanning, actie en onverwachte wendingen. De auteur, bekend van films als Bohemian Rapsody en The Theory of Everything, combineert in dit boek zijn talent voor storytelling met een origineel concept wat je zeker aan het denken zal zetten.

Tien willekeurig gekozen Amerikaanse kandidaten worden geselecteerd om deel te nemen aan een test voor een revolutionaire nieuwe spionagesoftware genaamd Going Zero Bètatest. Deze software is door Cy Baxter van het big tech-bedrijf WorldShare, samen met de CIA ontwikkeld. Zijn rechterhand Erika Coogan speelde hier een grote rol in. Met behulp van deze software kan men iemands locatie in realtime opsporen, waardoor de term ‘privacy’ volledig nieuw leven ingeblazen wordt.

Kaitlyn Day, een bibliothecaris met een scherpe geest, is een van de geselecteerden. Baxter denkt dat zij een van de makkelijkste zal zijn om op te sporen, maar zij overtreft alle verwachtingen. Hoe lang zou Kaitlyn het spel volhouden? Zij heeft haar eigen, persoonlijke redenen om mee te doen aan de test, en al snel blijkt dat de inzet veel hoger is dan alleen het prijzengeld.

“Ze doet iets wat mogelijkerwijs heel dom kan blijken. Iedereen doet af en toe wel zoiets, en vaker nog als je uitgeput bent of er sprake is van pijn, of als je emotioneel aan je eind van je Latijn bent of gewoon wanneer ook honger of dorst nog om de hoek komen kijken.
Op dit punt, op een stille weg in de amberkleurige avondschemering, na drie uur wandelen, waarvan de helft gehinderd door een gewonde voet, is ze helemaal van streek.”

McCarten slaagt erin om de spanning geleidelijk aan op te bouwen, totdat je op het puntje van je stoel zit. De details over de werking van Going Zero en de mogelijke gevolgen van deze technologie zijn fascinerend en tegelijk angstaanjagend.
De personages zijn goed uitgewerkt, met Kaitlyn als een sympathieke en intelligente protagonist. De andere personages zijn divers en bovendien intrigerend, met elk hun eigen motieven en geheimen. Hoe belangrijker een personage is voor het verhaal, hoe meer je als lezer over hem of haar te weten komt.

De sciencefictionelementen in ‘Deadline’ zijn subtiel maar effectief. De technologie die centraal staat in het verhaal is niet alleen futuristisch, maar ook realistisch en plausibel. Dit gegeven maakt dat de thriller extra spannend, en ook omdat het je aan het denken zet over de toekomst van onze privacy.

‘Deadline’ is een meeslepende thriller die je van begin tot eind in zijn greep houdt. De spanning (die vooral veroorzaakt wordt door het gevoel van achtervolging), de originele setting, de bijzonder beeldende beschrijvingen en de goed uitgewerkte personages maken van dit boek een aanrader.

Meer recensies van Mieke Schepens