paloma, prachtige roman

MijnBoekKeuze 17 april 2024
Paloma

Ik mocht dit prachtige verhaal lezen

De flaptekst intrigeerde mij dus ik was wel benieuwd naar dit verhaal over “vrije” vrouwen..

Rosa groeit op in Spanje en vertrekt op haar 15e met haar zusje Alma door de bergen naar Frankrijk om seizoenswerk te gaan doen, espadrilles maken (schoenen) in een atelier. Onderweg slaat het noodlot toe en Rosa komt met een gebroken hart aan in Baskenland samen met de andere zwaluwen (Spaanse meisjes die sparen voor hun uitzet door dit werk te doen) in de fabriek is Rosa niet op haar plaats, de opzichter mag haar niet en ze krijgt minder betaald dan de andere.. wanneer ze ruzie krijgt met Carmen de leidster van de Spaanse meiden moet ze het huis waar ze verblijven verlaten en staat ze er alleen voor. Zo ontmoet ze de Joffers, de uitbundige madame Vera, juffrouw Thérèse & Colette (wie ook in het atelier werkt) papegaai Gidion, kokkin Bernadette, de butler lupin en Marcel de chauffeur.
Ze trekt met haar zwarte kater Don Quichot in bij de Joffers en begint aan haar nieuwe leven..

Het verhaal wordt door Rosa “vertelt” aan Liz, pas aan het einde leren we Liz kennen en valt ook dit puzzelstuk op z’n plaats.

Het leest erg vlot en door de korte hoofdstukken en mooie verhaallijn & gebeurtenissen blijf je doorlezen..

Het is een verhaal over kracht, over moed en doorzettingsvermogen, lef hebben en sterke vrouwen! Maar vooral over liefde, in al z’n vormen en maten..

Dank je wel @kobobooks voor deze prachtige roman, een bijzonder verhaal.

Paloma betekent duif in het Spaans, zo wordt Rosa genoemd door de Joffers.

Meer recensies van MijnBoekKeuze