Boek vol actie, spanning en avontuur

In het Cyrilian rijk worden Affinites veracht. De verschillende krachten die zij bezitten maken de wereld om hen heen onnatuurlijk en gevaarlijk. Anastacya Mikhailov, de kroon prinses, heeft een afschuwelijk geheim. Haar dodelijke Affiniteit voor bloed is haar vloek en de reden dat ze zich heeft verscholen achter de muren van het paleis.
Maar als haar vader, de keizer, wordt vermoord, valt haar wereld uiteen. De schuld wordt in haar schoenen geschoven en Ana moet vluchten om zichzelf in leven te houden. Ze gaat op zoek naar de moordenaar van haar vader om haar eigen naam te zuiveren. Buiten de paleis muren blijkt alles anders dan ze dacht. Het land is corrupt en een gevaarlijke samenzwering is op weg haar wereld te verwoesten. En er is maar één persoon corrupt genoeg om Ana te helpen: Ramson Quicktongue.
De grootste misdadiger van Cyrilian heeft zo zijn eigen plannen. Maar ondanks dat hij zijn gelijke in Ana heeft gevonden, is de prinses misschien wel het gevaarlijkst van hen allemaal.

Ten eerste, wow! De eerste paar hoofdstukken van dit boek bevatten zowel een goede dosis actie als ontzettend veel nieuwe woorden, namen en plaatsen. En doordat al deze benamingen beginnen met een hoofdletter, was het zeker in het begin een beetje rommelig en onoverzichtelijk op de pagina’s. Terwijl de actie van de pagina’s spatte en ik een beeld probeerde te krijgen van de wereld waarin ik terecht was gekomen, had ik toch wel even moeite om te settelen. Nadat de meeste nieuwe woorden voorbij waren gekomen, kon ik me pas echt concentreren op het verhaal. En dat was fantastisch. In het begin dacht ik dat de schrijfstijl me te moeilijk was of niet helemaal in mijn straatje paste, maar dat bleek toch echt aan die vele nieuwe woorden te liggen. Want daarna had ik totaal geen moeite meer met lezen.

Het verhaal had me na enkele hoofdstukken al in zijn greep en liet me niet meer los. De manier waarop de auteur de perspectieven van de personages afwisselt, brengt extra diepgang en spanning in het verhaal. Telkens als er net iets spannends is gebeurd of staat te gebeuren, wordt er overgeschakeld naar het andere personage. Op die manier is het bijna niet mogelijk om het boek weg te leggen. Vervolgens weet de auteur de personages ook goed uit te werken. Zowel Ana als Ramson hebben hun geheimen. Deze zijn in het begin nog niet onthult, maar gaande het verhaal wordt er steeds een beetje informatie gegeven waardoor je langzaamaan de puzzelstukjes in elkaar kunt leggen. Maar telkens als je een stapje dichterbij de waarheid denkt te zijn, gebeurd er weer iets onverwachts waardoor er een andere kant van de waarheid wordt belicht. Ook de relatie die Ana en Ramson hebben met andere, secundaire personages in het verhaal lijken levensecht. De dialogen en hun vriendschappen zijn dusdanig sterk dat het op een juiste en geloofwaardige manier overkomt tijdens het lezen.

Het verhaal bevat veel actie, spanning en avontuur. Voornamelijk dat laatste komt veelvuldig aan bod. Ana en Ramson leggen allebei een lange reis af waarin hen van alles gebeurd en voor de voeten wordt gegooid. Er zijn maar weinig voorspelbare gebeurtenissen en de auteur weet je continu te verrassen. Veel voorvallen gaan namelijk niet zoals verwacht, de uitkomst blijkt altijd net even anders te zijn en dat maakt het verhaal nog interessanter. Bijvoorbeeld wanneer Ana of Ramson wordt aangevallen, gaat dit niet zonder slag of stoot. Er vindt meestal wel en goed gevecht plaats, niet te uitgebreid maar ook niet te kort waardoor het ongeloofwaardig zou worden. In combinatie met de krachtige vorm van magie die door de Affinites gebruikt krijgt het verhaal een bijzondere onderlaag waarin alles mogelijk lijkt, maar toch ook weer zo lastig te bereiken. De uiteindelijke ontknoping is opnieuw niet zoals je het zou verwachten. Met de ontwikkelingen van de magische krachten van personages en hun persoonlijke groei, komen sommige keuzes en veranderingen onverwachts.

Net als de prachtige details op de cover en aan de binnenkant van dit boek, is de inhoud ervan goed afgewogen, krachtig en sterk uitgewerkt en intens geloofwaardig. De hoofdstukken wisselen elkaar in rap tempo af waardoor het lastig is om het boek weg te leggen. Ik kon er geen genoeg van krijgen en kijk met smacht uit naar het vervolg.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)