Avontuurlijk en vernieuwend

Bone Criers hebben een belangrijke misse. Alleen zij kunnen de levenden beschermen tegen doden. Maar hun kracht om de geesten van de doden naar Elara’s hemel of Tyrus’ onderwereld te leiden komt met een offer. Het offer van een Bone Crier om haar geliefde op te offeren aan de goden.

Ailesse heeft zich haar hele leven voor kunnen bereiden op haar toekomst. Doormiddel van de botten van dieren eigenen de Bone Criers zichzelf krachten toe om de doden te helpen oversteken. Maar eerst moet ze haar toegangsritueel volbrengen door de jongen om te brengen die ook haar geliefde zal zijn.
Bastien daarentegen zoekt wraak. Hij heeft van een afstand gezien hoe een Bone Crier zijn vader heeft gedood. Wanneer hij er eindelijk een te pakken heeft, blijkt alles anders dan verwacht. Het ritueel van Ailesse is begonnen en nu zijn hun levens met elkaar verstrengeld.
Sabine is niet in de wieg gelegd voor het werk van een Bone Crier. Maar wanneer haar beste vriendin Ailesse wordt ontvoerd, zet ze alles op het spel om haar vriendin te redden, ook al betekent dat dat ze aan bepaalde tradities moet voldoen. Maar de tijd dringt en er staan vele levens op het spel.

Het begin van het verhaal start gelijk interessant en spannend. Twee vriendinnen die een wild dier gevangen willen nemen en willen offeren om een nieuw bot toe te kunnen voegen om krachten te verwerven. Ailesse is sterk, met al enkele botten tot haar beschikking. Sabine daarentegen heeft maar één onbelangrijk bot dat haar weinig kracht geeft. Vanaf dat moment worden de rituelen en levenswijzen van Bone Criers uitgelegd en uitgewerkt aan de hand van verschillende voorvallen. Al snel volgt het ritueel om Ailesse’s geliefde op te roepen en dan verloopt alles anders dan het had moeten gaan. De opzet van het verhaal is redelijk vernieuwend en verrassend. De elementen die in het verhaal naar voren komen heb ik nog niet vaak in andere YA boeken voorbij zien komen.

Terwijl het verhaal vordert wisselen drie perspectieven elkaar af. Dit is ook weer eens anders dan wat we vaak tegen komen. Het derde perspectief van Sabine is wel interessant, maar gaande het verhaal neemt het wel enige spanning en verrassingen in het verhaal weg doordat zij dingen ontdekt die Bastien en Ailesse bijvoorbeeld nog niet weten. Het enige wat er dan nog hoeft te gebeuren is dat Sabine hen hiervan op de hoogte stelt. Aan de ene kant zorgt dit weer voor een ander soort spanning, maar ik had toch wel het gevoel dat het verhaal hierdoor iets voorspelbaarder werd.

De samenkomst van twee verschillende werelden vindt al snel plaats en dat is eigenlijk waar het hele verhaal omdraait. In het begin ontdekken Bastien en Ailesse details en bepaalde wetenschappen van elkaars wereld die ze nooit hadden geweten als ze elkaar niet tegen waren gekomen. Want ondanks dat Bastien denkt te weten wat de Bone Criers doen en dat Ailesse precies denkt te weten waarom zij menselijke offers aanbieden, blijken ze allebei minder informatie te bezitten dan ze hadden gedacht. De ontdekkingen die ze daardoor in dit verhaal doen, zorgen voor enkele plotwendingen. Maar niet alleen dat. Want er zijn een hoop invloeden van buitenaf. Andere personen die zich met hun toekomst gaan bemoeien en het proces vertragen of zelfs onmogelijk proberen te maken.

Het einde van het verhaal is gelukkig verrassender dan ik had verwacht. Door de drie verschillende perspectieven was er wel veel vooraf te raden, maar toch wist de auteur nog een speciale draai aan het verhaal te geven. Het is dan ook duidelijk dat er nog een vervolg op dit verhaal komt. Op zich ben ik wel benieuwd wat hier dan nog in staat te gebeuren.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)