Dag en Nacht

Lena woont samen met haar twee kinderen en haar man in een afgelegen en afgesloten hut. Ze volgen strenge regels de door haar man worden opgelegd, vaste lestijden, toilettijden en eettijden. In ruil voor hun gehoorzaamheid worden zij beschermd voor al het gevaar dat zich buiten de hut bevindt. Desondanks ziet Lena een keer een mogelijkheid om te vluchten, maar dat was misschien de aller slechtste beslissing die ze had kunnen nemen. Want haar man zorgt er koste wat kost voor dat hun kinderen een moeder hebben. Maar na haar ontsnapping blijkt dat er veel meer aan de hand is dan het afgesloten bestaan dat ze heeft overleefd. Want Lena verdween 14 jaar geleden spoorloos, maar voor zover zij weet is zij een paar maanden geleden uit meegenomen uit een kroeg. Wie is Lena, en haar man? En wie zijn die twee kinderen dan?

Vanaf de eerste bladzijde heeft dit verhaal je in zijn greep. Er binnen enkele hoofdstukken al snel duidelijk in wat voor barre omstandigheden de vrouw en de kinderen hebben geleefd, maar op zo een manier beschreven, dat er belangrijke informatie mist. Vanuit verschillende perspectieven vallen steeds wat meer puzzelstukjes in elkaar, maar de ontstane vermoedens, worden binnen enkele hoofdstukken weer in twijfel getrokken door nieuwe openbaringen. De auteur weet precies hoe ze stukjes weg kan geven, maar dan nog de interesse van de lezer kan behouden zodat je verder wilt lezen. Door de korte hoofdstukken en perspectiefwisselingen ontvang je vanuit verschillende bronnen steeds meer informatie, maar ik was er nooit zeker van wat waarheid was en wat fictie. Dit spelletje blijft de auteur een tijdje spelen, terwijl ze steeds meer informatie vrijgeeft. Maar niemand had waarschijnlijk aan zien komen waar het verhaal uiteindelijk naartoe werkt. Een verschrikkelijk en goed doordacht plot dat je geen moment los laat.

De eerste helft blijft voornamelijk gissen, met hier en daar wat puzzelstukjes, maar de tweede helft van het verhaal wil je alleen maar blijven lezen. De manier waarop Lena, haar dochtertje en haar vader steeds meer informatie inwinnen of zelf vrijgeven zorgt ervoor dat je steeds op het verkeerde been wordt gezet. De intensiteit van het verhaal ligt zeer hoog, zeker de tweede helft van het boek. Onpasselijkheden en gruwelijke elementen worden niet uit de weg gegaan en zorgen voor die extra spanning die ervoor zorgen dat je volledig in het verhaal verdwijnt en er niet meer uit wilt komen tot alles duidelijk is.

De barre omstandigheden waarin Lena en de kinderen hebben geleefd komen gaande het verhaal steeds meer aan het licht. Je gaat je afvragen hoe zoiets heeft kunnen gebeuren zonder dat de politie ook maar enig idee had. Want verderop in het verhaal wordt de onmacht van de betrokkenen steeds groter, ondanks dat er steeds meer informatie vrij komt. Hoe beter je de personages leert kennen, hoe sneller je merkt dat de gebeurtenissen veel ingewikkelder in elkaar steken dan verwacht. Om niet te veel details weg te geven zal ik er verder niet te diep op in gaan, maar dit verhaal laat je niet zo maar meer los.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)