Boekdwalers

Matilda woont bij haar grootouders, omdat haar vader stierf voor haar geboorte en enkele tijd later moeder ineens niet meer naar huis toe kwam. Haar grootouders zijn eigenaren van een grote, bijzondere en magische boekenwinkel. Op een gegeven moment verschijnen er bijzondere maar ergens ook wel bekende figuren in de winkel. Bekend omdat ze ontzettend veel lijken op personages uit boeken die Matilda heeft gelezen. Na enkele ontmoetingen én een uitstapje naar Wonderland ontdekt Matilda de magie van ‘boekdwalen’. Maar al snel komt ze erachter dat het niet alleen maar koek en ei is. Er is ook vreemde man die telkens opduikt waar Matilda is en ze komt erachter dat haar moeder ook kon boekdwalen.

De eerste hoofdstukken van het verhaal waren best wel bijzonder, ze trokken me direct mee in de mooie en bijzondere boekenwinkel van Pages & Co. Met de kleine en grotere illustraties werd de wereld vormgegeven. Ze illustraties waren een leuke en mooie toevoeging voor het verhaal, zeker voor kinderen zal dit meer aanspreken. Maar bovenal vond ik Matilda toch wel een erg leuk personage. Je leert haar steeds beter kennen. Eerst door de manier waarop ze helpt in de winkel, wie haar favoriete personages uit boeken zijn en waarom en later ook door de manier waarop ze naar de wereld kijkt en op onderzoek uit gaat.

Het boek zit boordevol avontuur. In elk hoofdstuk gebeurt wel iets onvoorspelbaars, die spannends of iets bijzonders wat alleen in de wereld van het boekdwalen kan gebeuren. Af en toe wordt de fantasie in het verhaal een beetje overdreven of te ver uitgewerkt. Hierdoor kan ik me voorstellen dat het verhaal voor sommige jonge lezers misschien een beetje verwarrend of onduidelijk kan zijn. Op een gegeven moment krijg je als lezer namelijk erg veel informatie over het boekdwalen en gebeuren er een paar onverklaarbare dingen. Als gevorderde lezer kun je wel verbanden leggen en zijn sommige ‘verrassingen’ niet echt meer een verrassing. Maar voor jongere lezers kan er veel uit dit verhaal uit een onverwachte hoek komen.

Verder worden er wat klassieke verhalen/boeken genoemd in het verhaal. Ik kende er wel een heel aantal van, maar ik snap dat jongere lezers er maar één of geen enkele van kent. Aan de ene kant zorgt dat er misschien voor dat ze de boeken gaan opzoeken en ook wat klassiekere verhalen willen gaan lezen omdat het verhaal van Matilda deze boeken wel erg aantrekkelijk maakt. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat deze onbekende boektitels voor jonge lezers misschien een extra drempel zijn om verder te lezen of het verhaal geheel te kunnen begrijpen.

Het boek is dus zeker niet een lekker gemakkelijk boek waar je nauwelijks bij na hoeft te denken. Voor mij las het wel goed weg, maar jongere lezers zullen er wel wat meer aandacht aan moeten besteden om alle geheimen en bijzondere dingen te onthullen. Een prachtig verhaal vol avontuur, humor en magie.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)