Superman

De ontstaansgeschiedenis van Superman? Daar lees je meer over in dit boek. Want als jonge jongen denkt Clark Kent net te zijn als alle andere tieners bij hem op school. Maar op een gegeven moment begint hij veranderingen bij zichzelf op te merken. Hij is soms super snel of super sterk en hij begrijpt niet waarom. Laat staan dat hij het onder controle heeft. Maar als er iets voorvalt, lijkt zijn lichaam uit zichzelf te reageren en doet hij iets wat een catastrofe voorkomt. Wie is hij, of, wat is hij?

Het begin van het verhaal lijkt een beetje op een typisch Young Adult boek waarin een jongen een hoofdrol heeft. Hij was eerder heel erg populair maar sinds hij uit het sportteam is gestapt, hebben zijn ex-teamgenoten het gevoel dat hij hen in de steek heeft gelaten. Hij was immers hun beste speler. Maar gaande de hoofdstukken kom je er als lezer achter waarom hij uit het team is gestapt en dat verandert de zaak. Hij kan het er met niemand over hebben, zelfs niet met zijn aller beste vriendin, die geleidelijk aan doorheeft dat hem iets dwars zit. Het verhaal komt niet gelijk vol met actie en spanning op gang. Dat had ik wel een beetje verwacht, zeker om dat Superman om zijn uitzonderlijke krachten bekend staat.

Wat meer in het verhaal centraal staat is de ontwikkeling die Clark doormaakt en de ontdekkingen die hij doet over zichzelf en zijn omgeving. De hele eerste helft van het verhaal gaat het ongeveer daarover. Over de vriendschappen die hij heeft moeten breken, die hij wel wilde redden, tevergeefs. Zo ontwikkel je als lezer wel een bepaalde sympathie voor de jongen, ondanks dat je ongeveer weet waar het verhaal uitkomt. Zeker als je zoveel films van DC hebt gezien als ik. Maar dat is misschien dan ook wel het mooie van het verhaal. De manier waarop deze tiener achter zijn ware aard komt en daarmee om leert te gaan. Iets wat vaker terugkeert bij de Young Adult boeken van tegenwoordig, maar samengenomen met een wereldberoemde superheld de comic en film wereld.

Verderop in het verhaal komt de spanning en de actie ook meer tot leven. De dreiging ontwikkelt zich en wordt steeds groter waardoor iemand stappen zal moeten ondernemen om een catastrofe te voorkomen. Alleen is er maar één iemand die dat kan, iemand die nog niet precies weet hoe hij zijn krachten moet gebruiken. Dus er is maar één manier om daar achter te komen om alle mensen uit zijn stad te kunnen redden. De last die op zijn schouders ligt wordt hierdoor nog groter. Moet er eigenlijk wel zoveel afhangen van één persoon? Maar geleidelijk aan komt Clark er ook achter dat hij wel bondgenoten heeft, mensen die hém ook weer willen helpen, zonder dat ze weten wie Clark nu eigenlijk is.

Achteraf gezien heb ik dus het gevoel dat dit laatste deel in de serie ook de minst sterke was op de een of andere manier. Het verhaal kwam minder snel op gang en de actie bleef eigenlijk uit tot het einde. Verder niets mis mee, maar ik had er denk ik gewoon wat meer van verwacht. Ik heb het boek overigens wel erg snel uit kunnen lezen, dus aan de schrijfstijl ligt het absoluut niet.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)