The Beholder

Selah, de enige dochter van de leider van Potomac, heeft haar hele leven al gewacht op hét moment. Het moment waarop ze zou kunnen gaan trouwen. Trouwen met de perfecte jonge man die samen met haar de toekomst en veiligheid van Potomac en de bewoners ervan kan waarborgen. En nu is het dan eindelijk zo ver. Maar niets gaat zoals ze had gehoopt. Wanneer haar beste vriend het verzoek om te trouwen afwijst, valt haar toekomst uiteen. Haar stiefmoeder heeft overigens een oplossing: Selah moet de Atlantische Oceaan oversteken op zoek naar potentiele partners. Als ze niet gehuwd thuis komt, hoeft ze niet meer thuis te komen. Ze reist af naar Engeland, Norge en het angstaanjagende Imperiya Yotne. Maar de taak die haar gegeven is, gaat totaal niet zoals ze had verwacht. Terwijl haar vader steeds zwakker en zieker wordt, begint te tijd voor Selah te dringen en gaat ze onverhoeds op zoek naar een partner die haar toekomst veilig kan stellen.

Wauw, de cover is dus al een prachtig plaatje, maar ook de beschrijving van het verhaal sprak me wel aan. Het deed me een beetje denken aan Cinderella, met de stiefmoeder en Pirates of the Caribbean, wat de cover betreft. Het leuke was dat deze beide vergelijkingen in het boek ook nog wel eens naar boven kwamen. Niet heel specifiek, maar sommige elementen deden me er toch wel aan denken. Het verhaal startte direct met de afwijzing van het aanzoek van Selah. Niet geheel onverwachts, maar wel op een andere manier dan ik had gedacht. Je merkt dat Selah wel een belangrijke positie heeft in het verhaal, maar er zijn toch een hoop dingen en ook mensen die haar tegenwerken. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer dit gebeurt. Niet alles loopt op rolletjes.

Maar de quest, de reis, het avontuur dat ze aflegt naar de verschillende landen wordt op mooie wijze besproken en in het verhaal verwerkt. Op deze manier ontstaat er een mooie balans tussen rustige en spannende momenten. Er gebeuren tussendoor ook onverwachte dingen en er ontstaan ook wat vriendschappen aan boord van ‘The Beholder’. Wat de reden precies was achter de reis die Selah af moest leggen was in het begin nog maar de vraag, maar naarmate het verhaal vordert en Selah ook af en toe contact heeft met het thuisfront, krijg je als lezer steeds wat meer informatie over de reden waarom Selah op pad is gestuurd. De poteniele partners zijn door haar stiefmoeder al op de hoogte gebracht en Selah dient bij hen allen langs te gaan alvorens een keuze te maken. Maar het afschrikwekkende Imperiya Yotne staat nou niet echt bekend om hun vriendelijke onthaal en er bestaan enkele wrede verhalen over dit rijk.

Selah krijgt niet de kans om te doen wat ze zelf had willen doen. Omdat alles is uitgestippeld dient ze zich aan strakke schema’s te houden die er nou niet echt voor zorgen dat ze de jonge mannen fatsoenlijk kan leren kennen. En tot overmaat van ramp verschijnt er iemand in beeld die eigenlijk nooit in beeld had mogen komen. Zo neemt het verhaal een onverwachte wending en door de informatie die ze ontvangt over het thuisfront, dient ze nog meer vaart achter haar reis te zetten. Maar niet zonder lege handen. De beschrijvingen van de plaatsen waar ze komt zijn niet zo zeer gedetailleerd, maar precies goed uitgewerkt om een mooi beeld van de omgeving te krijgen. De manier waarop het verhaal zich verder ontwikkeld was niet echt voorspelbaar, maar aan de andere kant af en toe wel een beetje vreemd en onverwachts. Daarnaast is Selah ook niet altijd goed in te schatten, maar ze wordt in het verhaal ook extreem voor het blok gezet en dat vergt doorzettingsvermogen maar kan er ook voor zorgen dat iemand andere beslissingen neemt dan hij/zij normaal zou doen. Hierdoor werd het verhaal soms iet wat ongeloofwaardig, maar niet minder bijzonder of avontuurlijk. Want een avontuur dat is het zeker! Het eindigt ook nog eens op een onverwachte manier en maakt me nieuwsgierig naar het vervolg.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)