The Queen's Assassin

Caledon Holt is het dodelijkste wapen van het koninkrijk van Renovia. Niemand kan hem verslaan en daarom is hij het gevaarlijkste lid van de Guild en de enige moordenaar in dienst van de koningin. Hij is gebonden aan haar door middel van een onmogelijke gelofte. Hij moet de vermiste Deian rollen met magische kennis terugbrengen die jaren geleden is gestolen door de Aphrasians.
Shadow heeft haar hele leven getraind om in de voetstappen van haar moeder en tantes te treden, lid worden van de Guild. Shadow heeft in het geheim enkele magische krachten getraind en hoopt ooit net zo een goede sluipmoordenaar als Cadelon Holt te worden.
Het lot brengt hun op een onmogelijke manier bij elkaar, door een aanvaring en een moord. Vanaf dat moment zijn ze gedwongen om samen te werken als moordenaar en leerling, om de gevaarlijke dreiging tegen Renovia te stoppen. Hoe meer ze samen werken, hoe beter ze elkaar leren kennen. Ze ontdekken enkele verschrikkelijke waarheden, maar niets heeft hun voorbereid op wat hun uiteindelijk zowel bij elkaar houdt als uit elkaar drijft.

In de eerste hoofdstukken viel het me al op dat de schrijfstijl goed loopt. Niet te moeilijk taalgebruik en de hoofdstukken wisselen haar op interessante wijze af. Maar de informatie uit de Deian rollen dat aan het begin (en tussendoor af en toe) worden gegeven, lijken bepaalde spoilers te bevatten voor de rest van het verhaal. Althans, dat gevoel had ik. Want door deze informatie en de rest van de uitwerking van het verhaal, heb je misschien al snel door wat er gaande is en welke informatie er voor bepaalde personen wordt achtergehouden. Wellicht dat dit een bepaalde manier van schrijven is van de la Cruz, maar voor mij nam het enkele verrassingen uit het verhaal weg.

Daar tegenover stond dat de uitwerking van het verhaal dusdanig goed was neergezet, dat je als lezer geïnteresseerd en geboeid blijft. Je wilt continu weten hoe het verder gaat met Caledon of Shadow. In het begin lopen beide verhaallijnen nog redelijk ver uit elkaar, maar naarmate het verhaal vordert, vinden ze een weg naar elkaar toe. Vanaf dat moment wisselt het verhaal af en toe qua leestempo. Het ene moment worden ze achtervolgd of hangt er een grote dreiging boven hun hoofd. Het andere moment lijkt alles redelijk kalm te zijn en is het afwachten op een moment met actie, intriges of iets van spanning. Dit kwam gelukkig wel weer redelijk snel en regelmatig terug. Dus aan de ene kant was het boek redelijk makkelijk weg te leggen, maar je kon je er ook weer gemakkelijk in verplaatsen en je laten meesleuren zodra je weer verder ging met lezen.

De uiteindelijke ontknoping van het verhaal viel wellicht een klein beetje tegen. Het verliep overigens niet helemaal precies zoals voorspeld kon worden bij dit soort boeken, maar toch was er niet veel verrassends of echt iets spannends aan. De gebeurtenissen bevatten namelijk weinig actie en er werd alleen beschreven wat er nog gebeurde. Hierdoor is het verhaal wellicht niet enorm spraakmakend te noemen, maar wel interessant en een goede toevoeging binnen het YA Fantasy genre. Aan het eind van het verhaal laat de auteur nog blijken dat er een vervolg op het verhaal zou kunnen komen, maar op wat voor manier dit uitgewerkt gaat worden blijft nog redelijk onduidelijk. Het was dus geen groot open einde. Desondanks ben ik wel van plan om het vervolg nog te gaan lezen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)