Ian Fleming 2.0

MindSpaLotusbloem 07 september 2023
Jackdaw

In Jackdaw leven we mee met de Londense rechercheurs Scarlett en Frank. Terwijl we stukje bij beetje meer te weten komen over hun levensgeschiedenis, openen beide rechercheurs de jacht op iemand die wel eens de volgende seriemoordenaar van Londen kan zijn. Al snel krijgt Scarlett hulp van een koelbloedige maar zeer charismatische privédetective, wat vaak leidt tot vermakelijke en soms bizarre gebeurtenissen. Vooral door deze man, Henry, had ik meer dan eens het gevoel een nieuw James Bond-verhaal te lezen.

De moorden zijn brutaal, gruwelijk bedacht en goed uitgewerkt. Hoewel ze lijken te zijn gepleegd door één persoon die zichzelf herkenbaar maakt door een merkteken achter te laten, zijn de moorden zelf stuk voor stuk verschillend.

Het boek heeft, net als de Ragdoll-serie, een speciale kaft die het lezen een andere dimensie geeft. Een voordeel is dat je de kaft met geen mogelijkheid kunt dubbelknakken; een nadeel is dat het lijkt alsof de pagina's er zo uit kunnen vallen, wat overigens niet gebeurde.

De auteur, Cole, werd in één klap beroemd met zijn bloedstollend spannende Ragdoll-serie. Fans van deze serie zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn als ze Jackdaw lezen. Dit verhaal is te humoristisch en ongeloofwaardig om echt spannend te worden. De moorden worden te terloops gepleegd, en er zijn te veel losse eindjes. Zo is er een heel hoofdstuk gewijd aan mensensmokkel waar verder niets meer mee wordt gedaan. Ook lijken de personages allemaal iets te missen; ze komen niet helemaal tot leven, hoewel Cole wel enkele pogingen doet.

Niet nagelbijtend spannend zoals we van Cole gewend zijn, maar wel een leuk tussendoor boekje. Ik negeer voorgaande boeken van Cole en geef dit boek 4 sterren omdat het lekker makkelijk leest, vermakelijk was en zorgde voor een paar leuke leesuren.

Meer recensies van MindSpaLotusbloem