"Als het in een roman stond, zou je zeggen dat de schrijver het knap bij elkaar had gefantaseerd"

MireillePZ 19 oktober 2021
Engele Souburg, geboren Telman, heeft gebroken met haar man Johannes en is vertrokken naar Utrecht. De familie Souburg hebben we al leren kennen in “Een uur van onbedachtzaamheid”. Het boek “Engele” is een zijdelings vervolg op het eerder genoemde boek, maar ook zeer goed los daarvan te lezen. Eerdere gebeurtenissen die het verhaal ondersteunen worden niet alleen genoemd, ze worden ook beschreven en herhaald zodat het voor een ieder duidelijk is wat er is gebeurd en hoe mensen tot bepaalde acties komen.
Maar er komen meer herhalingen voor in het boek; gedachtes van Engele en haar naasten worden met regelmaat benoemd. Deze gedachtes gaan over het verleden maar ook over de toekomst zodat het verhaal wel iets voorspelbaar wordt.
In het kader van het verleden is het een prettig boek om te lezen. Het boek speelt zich af ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en de gevolgen daarvan voor het neutrale Nederland komen dan ook in het verhaal aan bod. Tevens is deze tijd de beginperiode van het Leger des Heils in Nederland en krijgen we aan de hand van twee bij-personen in het verhaal een kijkje in regiment van Utrecht. Het boek is zeker geen geschiedenisles, maar kan je wel triggeren om meer van het onderwerp te weten te willen komen.
Andere bij-personen in het verhaal zijn haar familieleden en daar de naasten van, deze komen uit verschillende lagen van de bevolking en zo leren we dat deze tijd zijn invloed had op iedereen in het land. En daar waar Engele juist wat rust lijkt te vinden na haar vertrek, begint bij anderen juist een bewogen periode. Ondanks dat er vrij veel bij-personen zijn, blijft het wel overzichtelijk en duidelijk wie-wie is en wat zijn of haar rol is in en voor het verhaal. En daarbij ga ik ervanuit dat de Lammert in de achterflaptekst, dezelfde persoon is die in het boek (op één keer na) Lambert genoemd wordt.
Engele gaat in dit boek op zoek naar haar levensgeluk en, zoals we van deze schrijfster gewend zijn, komt er dus zo nu en dan een stichtelijke zin in het boek voor. Deze zijn overigens niet storend of te veel van het goede.
Met 225 bladzijdes in het feelgood-genre met een historisch laagje, geen zware kost maar goed leesbaar.

Meer recensies van MireillePZ