Ondersteunend naslagwerk

MireillePZ 15 juni 2023
We kennen allemaal het wereldberoemde dagboek van Anne Frank. Maar er zijn meer mensen die gehoor hebben gegeven aan de oproep om tijdens de Tweede Wereldoorlog een dagboek bij te houden.
In dit boek leren we zeven andere dagboeken kennen, dagboeken van ‘gewone’ burgers in oorlogstijd.

Aan de hand van deze dagboeken wordt er een realistisch tijdsbeeld geschetst vanuit verschillende invalshoeken. Na een inleidend stuk, waarin onder andere de dagboekschrijvers worden voorgesteld, is het boek verdeeld in vier delen: de bezetting, vervolging en deportatie, de bevrijding komt dichterbij en de oorlog in de herinneringen.

De schrijvers van deze dagboeken belichten in hun egodocument hun kant van de oorlog, hun redenen om voor of tegen het nazibewind te zijn, hun persoonlijke problemen, groot of klein en hun angsten.
Het boek is helder opgedeeld en vlot geschreven, het leest dan ook prettig, wat het tot een fijn ondersteunend naslagwerk maakt.

Meer recensies van MireillePZ