Mix van geluiden zorgt voor geweldige blend

MissMolly 03 januari 2023
Dit boek vertelt het verhaal van de rockband Daisy Jones & the Six, die aan het eind van de jaren ‘70 een hitalbum uitbrengen en eeuwige roem bereiken. Je leest in het boek over de dynamiek tussen de bandleden, hun onderlinge relaties, hun wensen en dromen, en hun goede en slechte kanten. Dit zorgt voor botsingen, romances en geweldige muziek.

‘Daisy Jones & the Six’ is het tweede boek uit de California Dream reeks, en ook het tweede wat ik van auteur Taylor Jenkins Reid heb gelezen. Wat ik bewonder aan het werk van Jenkins Reid is dat ze in beide boeken een fantasiewereld neerzet die zó levensecht is, dat je de neiging krijgt om uit het verhaal te stappen en een stukje meer van de wereld die Jenkins Reid schetst te ontdekken. (Of halverwege het verhaal even te Googlen hoe het verder ging met een bepaalde gebeurtenis…)

Tegelijkertijd lukte het me nauwelijks om het boek neer te leggen. Door de rappe ontwikkelingen die elkaar opvolgen in het boek blijft de spanning erin en ben je benieuwd hoe het verder gaat met de hoofdpersonages. De kracht van dit boek is dat het verhaal vanuit het perspectief van alle leden van de band verteld wordt. Verschillende bandleden hebben hun eigen visie op dezelfde gebeurtenissen, waaruit duidelijk blijkt dat wanneer twee mensen een gesprek voeren, er minimaal drie verschillende interpretaties op los te laten zijn, die allemaal andere gevolgen hebben. De meerstemmigheid die duidelijk terugkomt in het (fictieve) oeuvre van Daisy Jones & the Six is duidelijk terug te zien onder de individuele bandleden.

Een sterk punt aan het boek vind ik de ontwikkeling die de karakters doormaken. Daisy en Billy hebben gedurende het hele boek een relatie die het midden houdt tussen elkaar aantrekken en afstoten – net als in hun muziek, maar die zich verdiept omdat de gaandeweg het verhaal merken dat ze meer op elkaar lijken dan ze willen, maar ook duidelijk verschillen van elkaar.

Ik vond alleen dat het boek redelijk abrupt eindigde – op zich passend bij de opkomst en ondergang van de grootste sterren. Ik had een dubbel gevoel over de epiloog (maar wil hier niets spoilen voor wie het boek nog moet lezen). Het paste erg in het verhaal, maar tegelijkertijd wilde ik het verhaal hier nog niet los laten en verder mee op lopen met Daisy en the Six.

Het verhaal is een geheel van puzzelstukjes die op een perfecte manier in elkaar passen. Hoe verder je komt in het boek, hoe meer verbanden je kunt leggen tussen het 'echte' leven van de bandleden, en de dingen die tot uiting komen in hun muziek. Geweldig gedaan door Taylor Jenkins Reid, ik ben erg benieuwd naar het volgende boek in de reeks.

Meer recensies van MissMolly