Realistisch, maar iets voorspelbaar

Mloez 29 juni 2017
Het boek Weg van jou van N.I. Monteny is een feelgood roman. De auteur is van Belgische bodem. Als Nederlander kom je dan af en toe bijzondere uitspraken tegen in dit verhaal. Allemaal wel goed te lezen en verklaren. Volgens de boektekst gaat het boek over de relationele problemen binnen de familie van Antwerpen. Maar met name over alleenstaande moeder Helena en haar broer Cas (en schoonzus Anouk). Het boek begint vrij vlotjes. De relatieperikelen nemen snel toe en alles wat daarbij hoort. De personages Helena, Klaus, Anouk en Cas worden goed uitgediept. Alle andere familieleden blijven een beetje aan de oppervlakte. Het verhaal leest goed weg, het taalgebruik is soms grappig (maar meer doordat er Vlaamse woorden gebruikt zijn). Wat mij erg opviel was dat ik halverwege het boek het toch wat saai en eentonig vond worden. Het verhaal is heel realistisch, zou in iedere familie kunnen gebeuren. Maar misschien is het daardoor ook wat voorspelbaar. Geen slecht begin voor deze auteur, maar ik denk dat het nog wel beter kan. Mijn leesvoorkeur gaat toch meer uit naar een chicklit of zoiets.

Meer recensies van Mloez