Bepalen wij ons lot of wordt die voor ons bepaald?

Monique 13 mei 2020
Natasha en Daniël zijn twee tieners op weg naar een bestemming die hun leven zal veranderen.
Onderweg kruizen hun paden elkaar. Is het toeval of moest het zo zijn.

Natasha is op 8 jarige leeftijd met haar ouders vanuit Jamaica naar New York geëmigreerd. Ze wachten echter nog steeds op een verblijfsvergunning om legaal in Amerika te kunnen verblijven. Door een stomme fout van haar vader moeten ze per direct het land verlaten.
Natasha wil echter niet opgeven en is op weg naar de emigratiedienst, in de hoop dat er toch iets valt te regelen.

Daniël is geboren in Amerika, maar zijn ouders zijn vanuit Korea geëmigreerd naar Amerika. Ze hopen op een betere toekomst voor hun kinderen. Dit houdt in studeren en een goede baan vinden, het liefst arts of advocaat; daarnaast trouwen met een Koreaans meisje. Daniël is op weg naar een afspraak voor toelating op Yale. Zijn droom is het echter om dichter te worden.

Lopend uit de metro ziet Daniël een meisje met een roze koptelefoon en een leren jasje met de tekst “deus ex machina, God uit de machine'. Nog net heeft hij van de machinist in de metro een preek over God gehad. Volgens Daniël moet dit een teken zijn. Hij volgt het jasje.

Daniël en Natasha raken aan de praat en er volgt een soort van paringsdans. Zijn ze de ware voor elkaar en zo ja hoe gaat dit zijn vorm krijgen.

Het mooie aan het verhaal is dat Daniël in de liefde gelooft; zo als alleen een dichter, een romanticus dat kan. Hij volgt zijn gevoel. Natasha daarin tegen gelooft in feiten, maar ook dat alles daarmee te verklaren is.

Lukt het deze twee jonge mensen om tot elkaar te komen?

De schrijfster laat in het verhaal zien dat niet alleen de keuzes die wijzelf maken bepalen hoe het leven verloopt, maar ook de keuzes die anderen maken daar van invloed op zijn. De vraag is alleen hoe gaan wij om met de situatie waar wij in zitten?

Ik heb de ebook gelezen voor de Hebban leesclub. Vind het een vlot geschreven verhaal, die wordt verteld vanuit zowel Daniël als Natasha. Ook laat de schrijfster anderen aan het wordt die zijdelings met de twee hoofdfiguren hebben te maken.

Leuk feitje is dat de schrijfster zelf van Jamaicaanse afkomst is en haar man Koreaanse voorouders heeft.

De vraag is nu:
Beïnvloeden de keuzes van anderen, de keuzes die wij maken en vice versa!?

Meer recensies van Monique