Zeg maar Joe... een moderne bijbel

Monique 12 juni 2020
Is het waar, is Jezus werkelijk opnieuw teruggekomen op aarde om de mensheid te redden van onze ondergang?

Het verhaal gaat over de terugkeer van Jezus, de zoon van God. Hij verschijnt na de 12 minuten duisternis over de hele wereld, op een schoolplein in Christchurch. Sophie en een van haar leerlingen, Hugo, nemen hem onder hun hoedde. Door Hugo komt Joe, zoals de kinderen hem zijn gaan noemen, in contact met de moeder van Hugo. Zij zit samen met 11 anderen in een organisatie die zich inzet voor een leefbare wereld.

Gaat het Joe lukken om zijn verhaal te vertellen en is hij echt de zoon van God? I

De wereldleiders staan voor een raadsel en proberen Joe te stoppen voor hij machtiger wordt dan hen. Alle geestelijk leiders vragen zich af of het echt mogelijk is om samen te werken en tot een gezamenlijke richtlijn te komen voor alle gelovigen en niet-gelovigen. Volgens Joe geloven wij allen hetzelfde alleen benoemen wij het allen anders.

Voor de Hebben leesclub, mocht ik dit boek buzzen. De cover sprak mij heel erg aan. De ‘zonnige’ kleuren spatte er af en dan die opvliegende vogels. Het boek zou in de trant zijn van de boeken van Dan Brown en Paulo Coelho zijn geschreven. Dat beloofde wat. Dat er iemand beweerde de zoon van God te zijn en terug op aarde was gekeerd, gaf er nog een extra dimensie aan. Hoe moet ik dat zien? Ben van huis uit gelovig opgevoed, katholiek, maar mijn geloof in de loop van de jaren veranderd. Geloof dat er meer is tussen Hemel en aarde, maar niet in het feit van een heilige vader.

Het boek heeft mij niet zo geraakt als ik had gehoopt. Sommige stukken vond ik te langdradig en bij anderen had het juist voor mij weer wat meer diepgang mogen hebben. Merkte dat ik, ondanks dat het boek vlot geschreven is, soms niet door de hoofdstukken kwam.

Onze wereld is toe aan een ‘Jezus’, die ervoor kan zorgen dat de mensheid samen i.p.v. tegen elkaar strijdt, zodat onze planeet niet ten onder gaat.

Het boek krijgt van mij dan ook 3*.

Meer recensies van Monique