Fantasierijk maar levensecht verhaal

Nadra 26 maart 2023
Verwachtingen:
Vanuit de facebookgroep benaderd om het boek te lezen en te recenseren, ik kende Ninja Paap - Luijten en haar boeken niet.
De boekbeschrijving spreekt mij wel aan. Een hoog fantasie gehalte met veel magie, daar houd ik wel van. Kijkend naar de kaft word ik ook wel geprikkeld. De blauw met goud gekleurde kaft, met een soort van mystieke mist en 2 personages (waarschijnlijk Akiran en Tulin), maken mij nieuwsgierig naar het verhaal. Het mystieke van de kaft en de beschrijving van het boek waar over veel magie wordt gesproken prikkelt me om het boek te gaan lezen.
Maar verder stap ik er blanco in.

Verhaallijn en personages:
Het boek gaat over Akiran, die hongerig door de bossen dwaalt en dan bij een mysterieus kampvuur Tulin ontmoet. Deze ontmoeting is de start van zijn reis in een wereld vol met fantasierijke wezens en een hoop magie.
Daar waar sommige fantasyboeken vol zitten met een hoop personages met hun eigen door elkaar lopende verhaallijnen is dit boek een stuk eenvoudiger opgebouwd. Er zijn maar 3 hoofdpersonages en 1 verhaallijn in een eenvoudig opgebouwde wereld(zonder kaart). Dit maakt het boek makkelijk te lezen. Er is weinig aandacht nodig om de personages en de verhaallijn en er hoeft ook geen kaart bijgehouden te worden. Hierdoor kan je vol in het verhaal duiken en je mee laten nemen in het avontuur van Akiran zonder vragen over de personages, relaties of werelden.
Misschien had er wat meer diepgang in gekund. Zo is mij bij de start van het boek niet duidelijk wat Akiran dan in het bos doet voor zijn ontmoeting met Tulin. Dit lijkt hem te “overkomen”. Maar wie is Akiran dan? Wat is zijn achtergrond? Wat deed hij dan in het bos? Maar misschien is het ook wel prima zo. Het verhaal wordt zo gedetailleerd beschreven dat de aandacht vooral naar het avontuur van Akiran, Tulin en Tess uit gaat en het verhaal er omheen er minder toe doet.

Bundel:
Het boek is een verzameling van 5 losse boeken samengebundeld in “De Elementen van Akiran”. Nadat ik het eerste deel van het boek heb gelezen en het boek vervolgd wordt met de overige delen lijk ik de verhaallijn een beetje kwijt te raken. Het lijkt nu meer op dat Akiran, Tulin en later ook Tess op reis zijn en ze alles wat onderweg gebeurt een beetje “overkomt”. Gelukkig wordt het boek prettige manier geschreven. En is de reis in de tussenliggende delen allesbehalve saai. Waardoor het geen straf is om verder te lezen. Maar ik vind het wel jammer dat de hoofdlijn een beetje lijkt te verdwijnen. Aankomend bij het laatste deel, Leegtelicht, word ik weer gelukkig. De hoofdlijn van het verhaal komt weer op de voorgrond en ik word weer meegenomen in het hoofdverhaal waardoor het boek ook op een passende manier afgesloten kan worden.

Manier van schrijven:
Als laatste misschien wel het belangrijkste, de schrijfwijze. Ninja-Paap Luijten heeft mij vooral gepakt met haar manier van schrijven. Ze schrijft op een prettige manier. Alles wordt tot in detail beschreven en de beloofde fantasie en magie komen uitgebreid aan bod. Door haar creatieve en fantasierijke manier van schrijven lijken de wezens en de gebeurtenissen in het boek levensecht. Ze beschrijft alles gedetailleerd en vol met fantasie, waardoor je van begin tot eind wordt meegenomen in het verhaal en het lijkt of je onderdeel bent van het avontuur.

Conclusie:
Als je op zoek bent naar een fantasy boek met veel personages, veel wisselende verhaallijnen en een uitgebreide wereldkaart…. Dan is dit boek mogelijk niet geschikt.
Maar ben je op zoek naar een boek met een creatief levensecht fantasieverhaal, waarbij je meegenomen wordt in het avontuur van Akiran. Dan is dit boek zeker een aanrader.
Mij heeft vooral de manier van schrijven gepakt in het verhaal. Doordat ik zo meeslepend ben meegenomen in het avontuur van Akiran geef ik 4 van de 5 sterren.

Meer recensies van Nadra