Een ijskoud, magisch sprookje!

Nicole Schelling 19 november 2020 Auteur
Van Hamley Books kreeg ik dit prachtige boek thuisgestuurd in ruil voor een recensie. Het is mijn eerste boek van Jen Minkman dus ik was razend benieuwd toen ik begon in Mijn hart van ijs. Behalve de ijzig mooie kaft, zorgen ook de mooie foto’s aan het begin van ieder hoofdstuk ervoor dat je het winterse Oostenrijk meteen voor je ziet.

Magda leeft met haar ouders en broertje in een vallei in Oostenrijk. Je merkt al meteen dat er iets vreemds aan de hand is. Jen wist mijn onverdeelde aandacht meteen te grijpen door een mysterieuze sfeer te schetsen. Er is iets aan de hand met Magda en het plaatsje waar ze woont. Er worden je gaandeweg het verhaal kleine puzzelstukjes toegeworpen, die je als lezer geboeid houden om door te willen lezen zodat de puzzel compleet wordt.

Magda is een sympathiek personage waar je je als lezer makkelijk mee kunt identificeren. Haar onzekerheid over haar identiteit komt goed naar voren en de sterke band met haar ouders en broertje worden mooi beschreven. Ze is een lieve meid waarmee je graag samen deze spannende reis wilt maken. Naast Magda is Cassian een zeer interessant personage, waar ik – omdat ik niet wil spoilen – niet veel meer over kan zeggen. Niet alleen Magda, maar ook de mensen om haar heen, maken gaandeweg het verhaal een transformatie door. Bij de een is dat wat drastischer dan bij de ander, maar het vormt een mooi geheel.

De schrijfstijl van Jen is prettig en vlot. Geen ellenlange zinnen of overbodige scènes. Doordat ze zo uitgebreid de omgeving heeft beschreven, was het niet moeilijk om jezelf in een ijskoude omgeving voor te stellen. Ik zag het landschap moeiteloos voor me. Jen’s liefde en enthousiasme voor dit land straalde van de pagina’s af.

Mijn hart van ijs is een magisch verhaal met alle kenmerken van een modern sprookje. Behalve spanning, speelden liefde, vriendschap en verdriet ook een grote rol en werden deze elementen perfect gecombineerd. De spanningsopbouw was precies goed en door het hele verhaal goed voelbaar. Het werd nergens saai. Het verhaal heeft een duidelijk begin, midden en eind en deze onderdelen worden tot een compleet verhaal gevormd dat helemaal af is. Ik vond het heerlijk om in de door Jen gecreëerde fantasiewereld te duiken en heb genoten van het mooie verhaal!

Meer recensies van Nicole Schelling