Een sfeervolle en historische YA roman

Nicole Schelling 26 oktober 2021 Auteur
We volgen Fyecke, die in haar eentje in het huis van haar ouders is achtergebleven, nadat zij beiden zijn gestorven. Op het moment dat het verhaal begon, had ik geen idee hoe oud Fyecke was en dat maakte het inlevingsvermogen iets minder groot, maar daar kon ik me wel overheen zetten. Het verhaal begint meteen spannend en in een rap tempo. Eigenlijk is de hele flaptekst in het eerste hoofdstuk al uitgeschreven, wat mij erg nieuwsgierig maakte naar de rest van het verhaal. Natascha heeft de perfecte schrijfstijl voor het schrijven van historische verhalen. Ik waande me echt in een andere tijd. Ook de beeldende beschrijving van omgevingen en voorwerpen, zorgde ervoor dat ik zelf ook op het schip zat. Fyecke is geen speciaal personage, maar wel erg leuk om iemand met haar pure en onschuldige persoonlijkheid in deze setting neer te zetten. Haar leven op het piratenschip van haar broer is zwaar voor Fyecke en de ene na de andere uitdaging moet ze aangaan om zichzelf in veiligheid te houden en uit handen van de wrede bemanningsleden.

Na de explosieve start van het verhaal, kabbelt het verhaal redelijk rustig en op geen enkel moment werd het voorspelbaar of had ik een vermoeden waar het naartoe ging. Halverwege neemt de verhaallijn een onverwachte wending en vanaf dat moment blijft Natascha je verrassen. Ik ben een enorme fan van romantiek en een verhaal zonder liefde lees ik niet graag. Ik kan je verzekeren dat ik na het lezen van Leviathan absoluut niet teleurgesteld was. De nadruk werd zelfs meer op de romantiek gelegd dan ik in eerste instantie had vermoed.

De ontwikkeling die Fyecke in zo’n korte tijd doormaakt, is bewonderenswaardig en na het lezen van Leviathan had ik dan ook echt het gevoel dat ik samen met Fyecke een immense reis had gemaakt. Ik heb genoten van dit sfeervolle, mooie verhaal.

Meer recensies van Nicole Schelling