Dit derde boek heeft me omver geblazen!

Nicole Schelling 19 november 2020 Auteur
Inmiddels is wel bekend dat ik een enorme fan ben van de boeken van Armentrout. Haar prettige schrijfstijl en geniale humor, zorgen er altijd weer voor dat ik mezelf er vaak op betrap met een big smile op mijn gezicht te zitten. Een jaar geleden had ik The Burning Shadow (deel 2) gelezen en omdat ik niet alles meer helder op mijn netvlies had staan, besloot ik deel 1 en 2 helemaal te herlezen. Ik zat dus weer helemaal in het verhaal toen The Brightest Night uitkwam. Ik wilde niets liever dan erachter komen hoe het zou aflopen met Evie en Luc, maar een ander deel van mij wilde nog helemaal geen afscheid nemen van deze waanzinnige serie.

Gelukkig gaat het verhaal direct verder waar het vorige is gestopt, namelijk met de schokkende ontdekking die Evie en Luc doen. Ik had me opgemaakt voor een boek vol actie en de onvermijdelijke eindstrijd, waar we zo naar toe hadden geleefd. De actie is ver te zoeken, want tot zeker halverwege het boek wordt volledig ingezoomd op de ontwikkeling van Evie en haar intense relatie met Luc. De actie heb ik op geen enkel moment gemist, omdat ook dit stuk belangrijk is en absoluut niet overbodig overkomt. Evie en Luc focussen zich op elkaar en proberen te wennen aan hun nieuwe leefomgeving. Het was ontzettend leuk om alle personages uit de Lux-serie weer terug te zien komen en mede daardoor is het toch echt wel een hele grote aanrader om die serie eerst te lezen. Er wordt soms teruggegrepen naar herinneringen uit het leven van Kat en Daemon en het voegt echt wat toe als je weet waar ze het over hebben. De intense gevoelens die Luc voor Evie voelt, worden uitgebreid beschreven en dat zorgt ervoor dat je als lezer steeds beter begrijpt hoe diep die gevoelens gaan.

De ontwikkeling die Evie in dit boek doormaakt, is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend. Van een alledaags, ietwat onhandig, naïef schoolmeisje, zie je haar veranderen in een stoere bad-ass chick die nergens voor terugdeinst. Het is zeker geen makkelijke weg voor Evie, maar haar doorzettingsvermogen is bewonderend. Daarbij komt de onvoorwaardelijke steun en vertrouwen die Luc in haar heeft. Laatstgenoemde leren we nu ook veel beter kennen en het wordt duidelijk dat ook hij niet onberoerd blijft onder de krachten die hij heeft en de beslissingen die hij in het verleden heeft moeten maken. Gelukkig raakt hij zijn typische Luc-humor niet kwijt en zelfs op de momenten waar het niet past, gooit hij weer een luchtig grapje de wereld in.

Halverwege het boek begint dan toch de spanning zich op te bouwen en gebeuren er een paar onverwachte dingen waarvan je nog geen idee hebt dat die later een veel groter deel van het geheel gaan vormen. Over het einde ga ik uiteraard niet teveel zeggen, maar één ding kan ik wel zeggen en dat is dat het absoluut niet het einde was dat ik had verwacht of gehoopt. Ik was serieus onthutst toen ik het boek dichtsloeg en kon me onmogelijk voorstellen dat het hiermee afgelopen was. Het verhaal voelde allesbehalve afgerond.

Godzijdank heb ik inmiddels gelezen dat het verhaal inderdaad nog niet voorbij is en dat er nog een vierde deel gaat komen! Ik ben blij dat ik nog geen afscheid hoef te nemen van Evie en Luc, want ik wil nog wat langer deel uitmaken van hun wereld…

Meer recensies van Nicole Schelling