Een veelbelovend debuut!

Nicole Schelling 16 augustus 2020 Auteur
Het debuut van de Nederlandse Laura Diane. Wat zag ik hier naar uit! Op social media werd Als de nacht eindigt groots aangekondigd. Een Dystopisch verhaal met een duister tintje, die beschrijving maakte ook mij meer dan nieuwsgierig.

We maken kennis met Lya Marlow. Lya woont in het kleine stadje Spruce Pine en heeft nog nooit de zon gezien. De verbrande lijken op straat zijn het keiharde bewijs dat het levensgevaarlijk is in de zon. De mensen leven ‘s nachts en iedere avond vertrekt Lya met haar lantaarn in de hand naar school. De wereld die Diane schetst, zou zomaar echt kunnen gebeuren…
Lya’s vader is ernstig ziek en daar heeft ze het erg moeilijk mee. Het wordt al snel duidelijk dat de band met haar vader vroeger heel sterk was. De herinneringen die op een hele mooie manier worden beschreven, versterken dit enorm.
Lya is nieuwsgierig naar de wereld buiten het kleine stadje waar ze woont. Als de situatie ondraagbaar wordt, besluit ze met twee vriendinnen de stad te verlaten om voor heel even te kunnen ontsnappen aan haar leven.

Diane heeft een schrijfstijl die erg prettig leest. De beeldende beschrijvingen van omgeving en emoties, zorgen ervoor dat het totaal geen moeite kost om je in de hoofdpersoon te verplaatsen. Het verdriet van Lya wordt tastbaar door de gedetailleerde beschrijving van haar gevoelens en emoties, afgewisseld met herinneringen aan haar vader. Het verhaal komt snel op gang en blijft gelukkig niet al te lang bij de inleiding hangen. Zodra Lya en haar vriendinnen op weg zijn, vallen we van de ene in de andere verbazing. Het verhaal komt in een stroomversnelling die niet meer stopt. Dat zorgde ervoor dat ik het boek binnen twee dagen uit had.

De overige personages zijn stuk voor stuk goed en uitgebreid uitgewerkt en hebben een eigen, sterk karakter. Dat kan ik altijd enorm waarderen!
Zelfs in deze duistere wereld heeft Diane ruimte gemaakt voor een beetje liefde en dit heel subtiel met het verhaal verweven.
Als de nacht eindigt stopt op het absolute hoogtepunt en had van mij nog veel langer mogen duren. Hopelijk hoeven we niet al te lang te wachten op het tweede deel van dit zeer geslaagde debuut!

Meer recensies van Nicole Schelling