Verslavend goed!

Nicole Schelling 08 augustus 2020 Auteur
Twee jaar geleden ontvluchtte Louise le Blanc haar heksenkring en vestigde zich in de stad Cesarine. Omdat niemand mag weten wie ze is, laat ze sindsdien alle magie achterwege en leeft ze van wat ze kan stelen. Want in Cesarine worden heksen als Lou opgejaagd. Ze worden gevreesd. En verbrand…
Reid Diggory, een beëdigd heksenjager van de kerk, heeft altijd maar één principe gehad: gij zult geen heks in leven laten. Het is puur toeval dat zijn pad dat van Lou kruist, maar nadat Lou hem een gemene streek heeft geleverd, dwingt de kerk hen tot iets wat ze geen van beiden voor mogelijk hadden gehouden: ze moeten trouwen. Lou is doodsbang dat men erachter zal komen wie ze werkelijk is, en ondertussen heeft ze nog een probleem: haar groeiende gevoelens voor Reid…

De releasedatum van Heks & Jager stond al een hele poos met koeienletters in mijn agenda. Op social media werd hij aangekondigd met de belofte spectaculair te zijn. Ik beoordeel een boek niet snel op zijn kaft, maar deze cover kan toch niemand weerstaan?! Duister, mysterieus en veelbelovend…

Het soort verhaal sprak me heel erg aan. Ik ben dol op boeken met magie en een allesverterende romance die gedoemd is te mislukken. Ik werd niet teleurgesteld!
Reid en Lou worden qua uiterlijk en leeftijd niet specifiek beschreven zodat mijn fantasie daarin alle vrijheid kreeg. Mahurin schrijft heerlijk direct en schroomt niet om het beestje bij de naam te noemen. Dat past overigens heel goed bij Lou. Wat is zij een fantastisch personage! Vanaf pagina 1 was ik dol op haar. Ze is bijdehand, sarcastisch en haar beeldende humor zorgde meer dan eens voor een brede lach.
De grofgebektheid van Lou en de preutsheid van Reid resulteerden in hilarische dialogen.

¨ ´Misschien geef ik hem zijn eerste kus´, mijmerde ik. ´Nee, beter dan dat: ik geef hem z´n eerste beurt.´
Mijn welbespraakte echtgenoot stikte in de rest van z´n woorden en z´n ogen puilden uit. W-wat zei je?´ ¨

Het aantal personages blijft overzichtelijk, het zijn er niet veel. Maar stuk voor stuk zijn ze goed uitgewerkt, niet te veel en zeker niet te weinig. De 16-jarige dappere Ansel lijkt in het begin een onbeduidende Chasseur, maar zijn personage zorgt voor de nodige verrassingen.

¨ ´Er zijn heel veel vrouwen in kroegen, Ansel. We zijn anders dan je denkt. We kunnen alles doen wat jij kunt, en waarschijnlijk beter. Er is een hele wereld buiten deze kerk, weet je. Ik zou het je kunnen laten zien, als je dat wilt.´ ¨

We leren Lou´s verleden stukje bij beetje kennen tijdens het verhaal. Tijdens het verhaal krijgen we puzzelstukjes toegeworpen en pas op het eind zien we het geheel. Het is zowel mooi als gruwelijk. Haar verhaal is verdrietig, maar heeft haar wel gevormd tot de sterke vrouw die ze nu is. De combinatie met haar echtgenoot, die door de Kerk is grootgebracht en heeft geleerd dat vrouwen enkel de man dienen te gehoorzamen, zorgt voor een dynamische relatie tussen de twee.

Ook al is de verhaallijn op het eerste gezicht niet heel origineel, naarmate je de draadjes aan elkaar hebt geknoopt, ontdek je dat het plot veel meer inhoudt dan dat je op het eerste gezicht misschien denkt en het eind van het boek smeekt gewoon om een vervolg!

Meer recensies van Nicole Schelling