Een veelbelovend debuut!

Nicole Schelling 15 september 2020 Auteur
Van Hamley Books kreeg ik een recensie-exemplaar van dit prachtige boek! Alleen al voor de cover zou je het boek willen lezen!

Dit was er ook zo eentje die al behoorlijk werd gehyped op social media en waar ik ook enorm naar uitkeek. Dit debuut van Arents beloofde alle verwachtingen waar te maken…

Het verhaal begint op een schrijnend moment en de sterke openingsscène maakte mij meteen enthousiast. In het eerste deel van het boek volgen we Joana en gelukkig duurde het niet lang voordat ik een klik met haar voelde. De uitvoerige beschrijving van haar gevoelens en gedachten, brengen diepgang in het verhaal. Het verhaal bestaat uit twee delen en vanaf het tweede deel wisselt het perspectief tussen meerdere personen. Dit is een hele verstandige keuze geweest, omdat het verhaal zich vanaf dat moment op meerdere plaatsen afspeelt en het op al die plekken even spannend is. De personages hebben ieder een duidelijke rol en spelen die heel overtuigend. Vooral van de beide prinsen was ik erg onder de indruk! De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je er snel doorheen gaat, wat de vaart er goed inhoudt.

Het verhaal op zich spreekt mij enorm aan en voelde als iets nieuws en origineel. Over de uitwerking van de magische elementen, is heel goed nagedacht.

De diverse plotwendingen, zag ik van te voren wel een beetje aankomen, maar dat beïnvloedde mijn leesplezier niet. Ondanks de voorspelbaarheid, wordt de nadruk gelegd op de gevolgen daarvan en die worden zo goed beschreven, dat het helemaal niets uitmaakt.
Het grootste pluspunt van Het Hart van de Adelaar, is voor mij de strijd die Joana continu met zichzelf voert. Door haar diepe verdriet, laat ze geen geluk toe en als dat op sommige momenten toch gebeurt, wordt ze verscheurd door schuldgevoel.

“ ‘Tranen in je ogen en een glimlach op je gezicht. Ik weet niet of je gelukkig of gebroken bent’’, zei hij.
‘Allebei.’”

De ontwikkeling die Joana doormaakt, gaat soms wat snel, waardoor het iets minder realistisch overkomt. Maar omdat ik haar al het geluk van de wereld gun, nam ik dat graag voor lief.

Het was een verademing om weer eens een stand-alone verhaal te lezen en het voelde ook echt af toen ik het dichtsloeg. Arents heeft wat mij betreft absoluut de verwachtingen waargemaakt en als dit pas haar debuut is, zal ons nog heel wat moois te wachten staan!

Meer recensies van Nicole Schelling