Oprecht, puur en bijzonder mooi!

Nicole Schelling 28 september 2020 Auteur
Dit boek stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje en ik was dan ook razend enthousiast om erin te duiken.
De zeventienjarige Narä is haar hele leven door haar moeder afgeschermd van de buitenwereld. Ondanks het feit dat ze de dochter is van het stamhoofd, is ze onwetend over wat er allemaal om haar heen gebeurt. Je ziet haar langzaam veranderen en zich afzetten tegen haar moeder. De onmacht van haar moeder is op een hele mooie manier beschreven, maar toch ergerde ik mij, net als Narä, aan het feit dat ze haar dochter het liefst zou opsluiten.

De worldbuilding is fenomenaal opgebouwd en ieder detail is goed uitgewerkt. De natuurkrachten spelen een grote rol en de primitiviteit van de volksstammen komt goed naar voren. Ik had er geen enkele moeite mee om alles meteen voor me te zien, al was dat niet altijd even prettig.

Naast Narä staat Hedhis centraal. Hedhis is een personage dat zo intrigerend en interessant is, dat je alleen maar wil doorlezen om erachter te komen wat er met hem aan de hand is. Door de herinneringen aan hun kindertijd waarnaar we af en toe terug gaan, krijg je als lezer een goed beeld van hun vriendschap en begrijp je hoe diep die gevoelens gaan. Beiden zijn ze zich er sterk van bewust dat ze geen kleine kinderen meer zijn en hoe harder Hedhis Narä afstoot, hoe groter de aantrekkingskracht wordt. Het is heel bijzonder hoe Emma Anna het voor elkaar krijgt om een mannelijk personage neer te zetten dat juist niet de stereotype kenmerken heeft waar een meisjeshart doorgaans sneller van gaat kloppen, maar waarbij dat toch gebeurt! Doordat het karakter van Hedhis zo sterk naar voren komt en doordat je hem bekijkt vanuit de ogen van Narä, kun je gewoon niet anders dan een zwak krijgen voor deze mysterieuze jongen.

Sjamaan van de Zwarte Dood is het tweede boek dat ik van Emma Anna lees en ondanks de totaal verschillende genres, werd ik weer gegrepen door haar schrijfstijl. Emma Anna schrijft op een manier die recht door je heen gaat. De oprechtheid en pure vorm van schrijven, raakten mij diep in dit boek. Ze gaat niets uit de weg en verbloemt niets, waardoor het geheel een rauw en puur randje krijgt. I love it!

Ik lees graag boeken over verboden liefdes en dit boek geeft dat thema een hele nieuwe betekenis. De romantiek sluimert door het hele verhaal heen en als het tot uiting komt, gaat Emma Anna niets uit de weg om de scènes zo diepgaand te beschrijven dat ze je niet onberoerd kunnen laten.

Voor mij was Sjamaan een heel bijzonder boek dat een diepe indruk heeft achtergelaten. Godzijdank komt er een vervolg, want met zo’n cliffhanger wil ik niet te lang achterblijven.

Meer recensies van Nicole Schelling