Een mooie roman met een heftige en confronterende boodschap!

Nicole Schelling 01 oktober 2020 Auteur
Van de uitgeverij ontving ik het e-boek van deze New Adult, in ruil voor een recensie. Hoewel ik normaal geen fan ben van mensen op covers, sprak deze mij toch heel erg aan. En na het lezen van het boek, zit er zoveel betekenis achter dat geen andere cover de lading beter had kunnen dekken.

Het verhaal wordt verteld vanuit Evie en Steven. Ze kennen elkaar niet, maar maken beiden iets mee waardoor hun leven op de kop staat. Evie valt ongelukkig met haar fiets tijdens het mountainbiken en ziet haar sportopleiding aan haar neus voorbij gaan, terwijl Steven vals wordt beschuldigd van verkrachting. Vooral het verhaal van Steven was ontzettend heftig om te lezen. De kracht van social media komt hier goed naar voren en meerdere malen voelde ik plaatsvervangende boosheid en onmacht voor Steven omdat het zo onrechtvaardig is wat hem werd aangedaan. Zijn verdriet en wanhoop waren goed voelbaar en ik leefde enorm met hem mee. Het verhaal van Evie vond ik leuk om te lezen, omdat zij de knappe Mick ontmoette in het zwembad waar zij tijdelijk werkte totdat haar voet genezen was. Haar blessure stond voor mijn gevoel wat meer op de achtergrond, terwijl daar in het begin veel aandacht aan werd besteed. Het leek wat minder van belang naarmate het verhaal vorderde. Met haar voelde ik ook minder binding dan hem Steven.

De vriendschappen die werden gesloten, waren hartverwarmend om over te lezen en waren een echt lichtpuntje in de uitzichtloze situatie waarin Steven zich bevond. Het was mooi om te zien hoe hij met zijn verdriet omging en ondanks het onrecht wat hem was aangedaan, het hem als persoon alleen maar sterker maakte.

Het idee om twee verschillende verhalen bij elkaar te brengen, was op een hele mooie manier bedacht en uitgewerkt. Het wisselen van de perspectieven hield de vaart er goed in. De vlotte schrijfstijl van Suzanne Peters was prettig en paste bij het soort boek. Soms miste ik wat diepgang in emoties en ontbrak bij sommige gebeurtenissen net die extra emoties die ik graag wilde voelen. Er werd heel lang naar een bepaalde gebeurtenis toegeleefd en de ontknoping was dan iets te snel voorbij.

De actuele boodschap in Van slag is heel duidelijk en confronterend. De manier hoe het is verwerkt in een verhaal dat gelukkig ook heel wat mooie momenten heeft, was absoluut de moeite waard om te lezen!

Meer recensies van Nicole Schelling