Een ontzettende mindfuck

Nicolevoers 21 april 2021
Franka wordt wakker in een revalidatiecentrum nadat ze een hersenbloeding als gevolg van een aneurysma heeft gekregen. Terwijl ze wakker wordt krijgt ze het droevige nieuws dat haar moeder is overleden. Brent, haar man, lijkt steeds meer afstand te nemen en Franke vraagt zich maar één ding af: komt de verwarring door de hersenbloeding of is er iets anders aan de hand?

Wanneer Franka weer vaag dingen kan herinneren en ze deze checkt bij familie en vrienden, begint ze zich vragen te stellen, omdat haar herinneringen niet kloppen met de verhalen van vrienden en familie.

De inspiratie voor deze thriller haalt Loes den Hollander uit haar eigen leven. Den Hollander overkwam een ernstige bloeding uit een hersenaneurysma in maart 2018. Door kordaat ingrijpen van iemand in haar directe omgeving midden in de nacht kwam zij gelukkig zeer snel in het ziekenhuis waarna een spoedoperatie en een lange, zware herstelperiode haar letterlijk het leven redden.

“Wacht maar af” is de zesentwintigste thriller van Loes den Hollander. Hoewel Loes den Hollander mij nooit echt heeft getrokken, heb ik daar geen geldige reden voor. Ze was voor mij vrij onbekend gebleven. Wat opviel is dat Den Hollander alle personages in haar boek even subliem heeft uitgewerkt. Het voelt bijna of je de personages persoonlijk kent.

Vrij snel in het begin van het boek wordt de spanning opgebouwd, doordat duidelijk wordt dat Franka twijfelt aan haar geheugen. Weet ze het echt niet meer of neemt iemand een loopje met haar? Dit maakt het verhaal direct interessant genoeg om te blijven lezen. Na de hersenbloeding van Franka verandert ze van Franka 1.0 naar Franka 2.0. Ze komt meer voor zichzelf op en dit is mooi om te lezen. Vanaf het midden wordt de spanning opgevoerd en loopt deze steeds verder op. De opbouw van het verhaal zit goed in elkaar, hoewel de plot niet geheel onverwacht komt. De korte hoofdstukken en de fijne schrijfstijl van den Hollander plus het feit dat ze zelf te maken heeft gehad met het onderwerp en hier dus het fijne van weet, laten de lezer door het boek vliegen.

“Wacht maar af” is een indrukwekkend verhaal, zorgvuldig opgebouwd met een aangrijpend onderwerp.

Meer recensies van Nicolevoers