Het huis aan het strand

Nienke | Wegvanboeken 06 februari 2023
Als de oma van Melanie ziek wordt, besluit ze voor haar te gaan zorgen. Na een paar jaar overlijdt haar oma en erf Melanie haar geld, maar wel met een voorwaarde. Ze moet het vervallen huis in Rosemary Bay kopen waar haar oma en Melanie over fantaseerde om een B&B in te starten. Na een weddenschap wordt de geholpen door de lokale aannemer Josh, die weinig zin lijkt te hebben in de klus. Maar waarom? Tijdens het klussen komt Melanie een brief tegen die alles op zijn kop kan zetten. Soms kunnen geheimen beter geheim blijven.

Het huis aan het strand is geschreven vanuit het perspectief van Melanie. Je ervaart haar verdriet om haar oma en haar twijfels of ze er goed aan doet om te doen wat haar oma van haar verwacht. Samen met Melanie ontrafel je langzaam het geheim. Je komt steeds wat meer te weten aan de hand van brieven. Dit is een leuke manier om steeds een beetje meer van het verleden te weten te komen. Maar ik was niet verbaasd wat het geheim was, dat had van mij iets origineler en minder voorspelbaar mogen zijn.

Jenny Hale heeft een fijne schrijfstijl. Door het hoofdstuk in het begin die in het verleden afspeelt word je nieuwsgierig. Wel vond ik de woordkeuze af en toe wat oubollig. Ik weet niet of dat aan de vertaling ligt of dat het in het Engels ook zo geschreven is, maar dat zorgde soms een beetje voor een historische sfeer, terwijl het verhaal van Melanie zich in het heden afspeelt en ze in de bloei van haar leven is. Ze kwam soms te oud over.

Het huis aan het strand draait om Melanie, die soms wel iets te goed van vertrouwen was. Ook speelt Josh een grote rol in het boek. Alleen krijg je van hem weinig hoogte. Hij blijft een mysterie, elk hoofdstuk was het weer afwachten welke Josh het was. Het mysterieuze hoorde bij het verhaal en werd ook wel uitgelegd, maar het had wat minder gemogen.

Een verhaal is niets zonder bijpersonages. En in dit boek was dat onder andere Cole, zo'n leuke toevoeging! De stukjes met hem bracht een glimlach op mijn gezicht.

Het huis aan het strand van Jenny Hale is een feelgood die je meeneemt op de zoektocht van Melanie, naar het verleden en naar haar doel in het heden.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken