Prio 1

Nikkileest 07 mei 2024
Tom van der Weerd is al jaren brandweerman. Hij begon op zijn 15e bij de jeugdbrandweer en is inmiddels bevelvoerder op de kazerne in Kampen. In dit boek geeft Tom de lezer een inkijkje in het leven als brandweerman.

Ik hou van non-fictie verhalen rondom krachtige hoofdpersonen. Denk aan verloskundige Marlies Koers & hoofdagente Lieke Hester. Bij dit rijtje hoort nu zeker ook: bevelvoerder Tom van der Weerd. Het boek is opgebouwd rondom allerlei meldingen waarmee Tom te maken krijgt op zijn werk. Denk daarbij niet alleen aan een keukenbrand, maar ook aan drenkelingen, verdachte gasmeldingen, reddingen met een hoogwerker en momenten waarbij mensen uit een auto geknipt moeten worden. Zoals je kunt begrijpen zitten er ook verhalen in die heftig en verdrietig zijn, dat geeft de auteur dan ook aan.
Naast de verdrietige verhalen geeft het zeker ook een leuke inkijk in het leven als brandweerman. Je komt te weten hoe de diensten gaan, op welke momenten de pieper af kan gaan en je dus als brandweerman alles uit je handen moet laten vallen en je leest bijvoorbeeld ook hoe de meldingen heten. Dit vond ik zelf een leuke toevoeging omdat het een compleet beeld geeft.

De schrijfwijze van de auteur is prettig, het verhaal is in de ik-vorm geschreven en leest heel gemakkelijk en vlot weg. Het is erg beeldend geschreven, dit allemaal samen zorgt ervoor dat het boek voelt als een compleet verhaal.

Natuurlijk kun je niet alles wat een brandweerman meemaakt in één boek stoppen, maar voor mijn gevoel weet ik nu beter wat de brandweer allemaal doet en hoe het in zijn werk gaat en dat vond ik enorm leuk om te ervaren. En nog een leuk weetje, Tom van der Weerd heeft zelf het luisterboek ingesproken!

Een boek vol levensechte verhalen rondom reddingen, verdrietige maar ook leuke momenten.

Meer recensies van Nikkileest