De kleermaakster van Parijs

Nikkileest 07 april 2024
Rosa is zelfverzekerd, stijlvol, slim en ondernemend. Ze weet voor alle momenten precies hoe ze zich moet kleden en moet opmaken, hoe ze haar haren moet doen en welke geur zij moet dragen. Maar nu heeft zij een afspraak waarvan zij even niet weet hoe ze zich moet voorbereiden. Terwijl ze zich klaarmaakt voor haar afspraak vertelt ze aan een luisteraar, hoe zij hier gekomen is. Van een arm plattelandsmeisje tot een dame die een mode imperium heeft opgericht.

Het verhaal is op een interessante manier geschreven. Rosa vertelt het verhaal niet alleen aan haar luisteraar maar ook aan de lezer. Er wordt toegewerkt naar het moment van de afspraak, maar wij weten als lezer niet met wie ze deze afspraak heeft. Het boek leest heel vlot weg en er gebeurt ontzettend veel, maar het is niet te veel. Soms liet de hoofdpersoon me echt verbaasd achter aan het eind van een hoofdstuk en moest ik wel doorlezen. Wel vond ik dat er wat meer emotie in het verhaal mocht zitten. Soms laat ze een beetje zien wat iets met haar doet, maar over het algemeen laat ze weinig emotie zien.

Het leven van Rosa begon in een dorpje in Italië en mede door de nazibezetting is zij gevlucht naar Zwitserland. Deze periode van haar leven wordt goed uitgewerkt en het is verdrietig om te lezen over wat er allemaal gebeurd is in die tijd. Haar leven in Parijs is wat minder uitgebreid uitgewerkt voor mijn gevoel, terwijl dit wel de basis was voor haar succes. De tijd in Brazilië en New York staan naast nog meer verdriet en verlies ook in teken van haar succes. Ik vond bepaalde keuzes die Rosa gemaakt heeft niet correct, maar dit kon ik tijdens het lezen naast mij neerleggen. Ik vind dat de auteur op een juiste manier de schrijdende tijd gedurende de oorlog en de veranderingen in de wereld die Rosa mee heeft gemaakt heeft neergezet. Soms was Rosa voor mijn gevoel wat naïef, maar ze heeft veel geleerd gedurende haar leven.

Ik vermoedde uiteindelijk wel met wie ze haar afspraak had, maar de weg ernaar toe was spannend en interessant en ik kon het boek maar met moeite wegleggen.

Meer recensies van Nikkileest