Sfeervolle en magische roman

nog1bladzijde 27 april 2023
Het poppenhuis is het derde boek van de Amsterdamse schrijfster Erica Pierik. Naast auteur is ze ook werkzaam als tekstschrijver voor de overheid en in het dagelijks leven is Erica als heks veel bezig met magie en dat zie je terugkomen in deze romantische fictie.

‘Ik w-wil deze k-kamer niet,’ hikte Geert, ‘ik ben bang voor haar…’ ‘Voor Lieke?’ Roos klonk oprecht verbaasd. ‘N-nee, voor die oude mevrouw. Ze kijkt zo boos.’ Nu was Roos nog verbaasder. ‘Welke mevrouw? Lieverd, er is hier niemand.’

Roos is dolgelukkig als ze samen met haar kinderen Lieke en Geert intrekt bij haar nieuwe vriend Lars. Hij woont in een prachtig oud en groot huis dat al sinds de bouw er van in het bezit van zijn familie is. Als Roos het huis wil leren kennen en ze alle vertrekken langs gaat ziet ze op zolder een poppenhuis staan. Dit is niet zomaar een poppenhuis, maar een exacte replica van hun woning en alle details kloppen tot aan de schilderijtjes en het behang toe. Geweldig voor Lieke om mee te spelen denkt Roos nog. Onheilspellend wordt het pas als het poppenhuis een paar dagen later opeens in de kamer van Lieke verschijnt, zonder dat iemand van hen het verplaatst heeft. Lars doet eerst nogal geheimzinnig over het verleden van de woning en zijn familie, maar er gebeuren zulke bizarre dingen dat Roos zich niet meer veilig voelt en precies wil weten wat er aan de hand is. Samen met Lars gaat ze op onderzoek uit en vinden ze een geheime kamer in het huis..

Wat een origineel en verrassend verhaal is dit! Ik had met opzet van tevoren niet gelezen waar het over ging en welk genre het was en dat maakte dat ik me een paar keer afvroeg wat ik nu precies aan het lezen was. Het verhaal is heel mooi uitgewerkt. Je leert de mooie karakters goed kennen en voelt een enorme liefde tussen Lars en Roos en de kinderen. Je lijkt een prachtige roman te lezen, maar elke keer gebeurt er weer iets bizars waardoor je geprikkeld wordt om verder te denken, welke kant gaat dit op? Op een gegeven moment dacht ik zelfs dat het een horrorverhaal was, zó spannend werd het, maar dan kabbelde het even later weer heel lieflijk en mooi verder. Juist deze combinatie maakt dat je steeds verder wilt lezen om uit te zoeken wat het verhaal achter het poppenhuis is. Is de oude mevrouw gevaarlijk of wil ze juist helpen en wat ligt er verstopt in de geheime kamer wat op het eerste oog een lege kamer lijkt totdat je er in stapt?

Dit boek is het eerste deel in een serie dus heeft het een open einde. Aan de ene kant was ik teleurgesteld want aaargh ik wil weten hoe dit afloopt, maar het is natuurlijk fantastisch nieuws want dan kan ik weer verder op avontuur in dit bijzonder sfeervolle en magische boek.

Meer recensies van nog1bladzijde