Goed ontwikkelde personages

Onno van Rijen 18 maart 2020

Carla Kovach heeft een Roemeense moeder met als meisjesnaam Covaci (dat wordt uitgesproken als 'Kovach'), en een uit Birmingham afkomstige vader. Eerder schreef ze drama, een psychologische thriller, een misdaadthriller en een romantische komedie, alsook toneel- en scenario's. Stil maar is het eerste deel van een serie met als hoofdpersoon rechercheur Gina Harte. Het boek is vertaald door Barbara Lampe.

Een pasgeborene wordt voor de deur van een bibliotheek achtergelaten. Een DNA-test toont aan dat het kind de dochter van Debbie Jenkins is. Debbie is vier jaar geleden echter spoorloos verdwenen. Het enige dat van haar werd gevonden, was een schoen. Al die tijd hebben haar man Luke en hun twee kinderen niet geweten wat er met haar is gebeurd. Rechercheur Gina Harte herinnert zich de zaak Jenkins nog goed. Ze was toen weliswaar niet de hoofdonderzoeker, maar is bekend met het onderzoek van destijds. Nu het waarschijnlijk is dat Debbie nog leeft, is ze vastbesloten haar te vinden. Wanneer Luke Gina op bezoek krijgt met het nieuws, is hij ondersteboven.

‘Bedoelt u dat u mijn vrouw hebt gevonden? Dat ze leeft?’
‘Nee. Ik zou willen dat ik dat kon zeggen. Maar laat me het uitleggen.’ Gina slikte opnieuw en wreef in haar nek. ‘We hebben redenen om aan te nemen dat uw vrouw nog leeft. Hebben jullie gehoord over de baby die te vondeling is gelegd bij de bibliotheek?’

Het verhaal wordt verteld vanuit vier perspectieven: hoofdzakelijk dat van Gina, maar daarnaast ook van Luke, Debbie en de ontvoerder. De belangrijkste personages zijn goed ontwikkeld. Gina is een sympathiek personage. Ze is toegewijd aan de zaak en vasthoudend. Ook heeft ze een moeilijk verleden dat ze niet met haar dochter wil delen, waardoor er spanning tussen hen beiden bestaat. Een ander personage dat goed uit de verf komt, is Luke, de echtgenoot van de vermiste vrouw. Hij rouwt nog steeds om het verlies van Debbie, maar probeert tegelijkertijd verder te gaan met zijn leven als alleenstaande vader, daarbij geholpen door zijn schoonmoeder Cathy. Overtuigend beschrijft Kovach dit door het hele gezin gevoelde gemis.

Debbies ontvoerder wordt geschetst als een zielige dromer, die zichzelf ervan heeft overtuigd dat ze verliefd op elkaar zijn, terwijl Debbie de hoop ooit te kunnen ontsnappen nooit helemaal heeft opgegeven. De gevoelens en angsten van Debbie tijdens de terreur van haar gevangenschap maakt de schrijfster duidelijk voelbaar.

Het verhaal volgt de bij het onderzoek gevolgde politieprocedures. Verrassende, dramatische twists zijn er niet. Het is jammer dat op de achterflap van het boek al veel van het verhaal wordt weggeven. Daardoor is bijna een-derde van het boek al bekend voordat men begint met lezen. Halverwege het verhaal komen de spanning en de vaart er dan toch in.

Kovach slaagt erin om het persoonlijke leven en het trauma van de personages knap in het verhaal te weven, waardoor het realistisch wordt zonder dat dit ten koste gaat van het tempo. In het Engels zal het zesde deel van de Gina Harte-serie in 2020 verschijnen. Er valt dus nog een hele inhaalslag qua vertalingen te maken. Dit eerste deel zal de lezer beslist nieuwsgierig maken naar wat er rond Gina Harte komen gaat.

Meer recensies van Onno van Rijen