Prachtige roman over de sterke liefde tussen 2 bijzondere vrouwen en het moederschap

Oueddanielle 14 februari 2020
"Ik was geen God. Maar waar kwam ik vandaan, uit wier lichaam was ik geboren? Welk hart had voor mijn vader geklopt?”

Afgelopen weken heb ik intens genoten van het nieuwe boek van Jessie Burton. Een krachtige roman over sterke liefde tussen twee vrouwen, geheimen, moederschap, vriendschap en verloren liefde.
De Bekentenis is het eerste boek wat ik van haar gelezen heb maar dankzij dit boek heb ik ook haar andere boeken op mijn lijstje toegevoegd.

Samenvatting
In De bekentenis ontmoet Elise Morceau in 1980 de bijzondere Constance Holden. Ze is meteen diep onder de indruk van haar charme. Ze volgt de vrijgevochten schrijfster naar Los Angeles, maar voelt zich een buitenstaander in de wereld vol glamour en ambitie. Dan hoort ze een gesprek dat haar leven op zijn kop zet. Drie decennia later is Rose Simmons op zoek naar antwoorden over haar moeder, die verdween toen zij een baby was. Constance Holden is naar verluidt de laatste die haar heeft gezien. Zal de ooit zo beroemde auteur Rose kunnen geven wat zij vraagt?

Mijn mening:
Toen ik het boek in mijn handen kreeg was ik dolenthousiast want wat een prachtige cover.
Al heel snel blijkt dat het konijn dat op de cover staat er staat met een speciale reden en dat het "groene konijn" steeds weer terugkomt in het verhaal wat de cover nog mooier maakt.

De auteur Jessie weet zo beeldend te schrijven dat ze je compleet meeneemt in het verhaal.
Of het nou afspeelt in 1982 in Los Angles waar Elise Morceau en Connie samen een avontuur induiken, of 2017 in Londen waar dochter Rose haar leven heeft gedraaid om het missen van haar moeder en nu via Connie op een slinkse manier antwoorden op haar vragen probeert te krijgen.

Het verhaal kent twee verhaallijnen die langzaam de spanning opbouwen, zo spannend zelfs dat het me wat uurtjes van mijn kostbare nachtrust heeft gekost omdat ik gewoon moest weten hoe het zou aflopen.
Door de fijne opbouwende schrijfwijze leer je ook snel de personages goed kennen.

Zo goed dat ik al snel de gelijkenissen en karaktertrekken kon vinden in moeder en dochter. Maar mijn favoriet blijft toch "Connie" Constance en dan met name de sterke en vrijgevochten persoon wiens schrijfavontuur als een rode draad door de levens van Elise en Rose loopt.
Het is origineel, ontroerend en vooral sfeervol geschreven.

Pluspunt is de echte liefde van 2 vrouwen die je voelt en dat is iets wat je in een historische roman niet vaak leest maar wel vaker mag voorkomen.
Minpunt; Zonder spoilers los te laten is het enige waar ik moeite mee had het open einde.
Al met al een pageturner en de vijf sterren zeker waard!

Nederlands
Paperback