De Markies die een utopische kolonie probeerde te creeëren

Oueddanielle 06 december 2019
De Markies en zijn kolonie die nooit heeft bestaan.
´De Markies was ook op het Lumineuze idee gekomen om rangen aan te bieden.
in totaal waren er vier rangen en hoe meer hectare je kocht hoe hoger de rang die elk eigen rechten en plichten hadden. Hij zou de titel koning Charles 1e krijgen`

Met grote verbazing heb ik dit boek gelezen over een Markies die een Utopia wilden creeëren. Hij spiegelde landgenoten een perftecte wereld voor en kreeg hiermee duidenzen inversteerders. Na een moeizame start vertrokken de eerste Kolonisten naar La Nouvelle France zoals de Markies dit eiland aan de andere kant van de wereld noemde. Een eiland waar de Markies nog nooit een stap aan wal had gezet en ook nooit zou doen..
Hij bleef in Europa en leefde op grote voet omringd door veel vrouwen met het geld van de investeerders.

Samenvatting
Waargebeurd verhaal van een Franse markies die een nieuw Frankrijk stichtte
Markies De Rays droomde van een nieuw Frankrijk waar de adel het weer voor het zeggen zou hebben, in tegenstelling tot het Frankrijk van na de Franse Revolutie waarin hij was opgegroeid. Hij verzon de meest wilde verhalen, wist op slinkse wijze geld bij elkaar te krijgen en stichtte zonder enige autoriteit daartoe een kolonie op een eiland bij Papoea-Nieuw-Guinea waar nauwelijks Europeanen waren geweest. Ondanks zijn gebrek aan kennis over het eiland spiegelde hij zijn landgenoten een utopie voor: een leven van overvloed en weldadigheid waar goud, voedsel en geluk voor het oprapen zouden liggen.
In september 1879 vertrok het eerste schip met kolonisten uit de haven van Vlissingen. De bemanning bestond uit arme boeren, idealisten, avonturiers en speculanten uit verschillende landen. Onder luid gezang van het door de Markies geschreven volkslied van La Nouvelle France verlieten zij de haven, op weg naar een nieuw leven aan de andere kant van de wereld. Maar in tegenstelling tot een utopische kolonie, kwamen honderden migranten terecht op een rotsachtig strand omzoomd door een haast ondoordringbaar oerwoud, dat bevolkt werd door kannibalen die deze 'lange varkens' likkebaardend in de gaten hielden...

Mijn mening;
Eveline Rethmeier heeft hier een prachtig boek staaltje geschiedenis gegeven waar ik nog niet bekend mee was. Wie denkt dat geschiedenis saai is moet dit boek eens gaan lezen, grote kans dat hij van mening gaat veranderen.
Het verhaal begint in de rechtzaal waardoor je nieuwsgierigheid gelijk gewekt is.
Na deze korte kennismaking met de Markies duik je verder in de geschiedenis in beginnende bij zijn jeugd.

Er waren zeker in het begin van het verhaal momenten dat ik dacht; het moet wel fictie zijn. Geduderende het verhaal kom je telegrammen,processtukken, liefdesbrieven en nog veel meer stukken tegen die het verhaal perfect onderbouwen, waarheidsgetrouw maken en een fijne afwisseling zijn.
Het verhaal eindigt daar waar het begon, in de rechtzaal afwachtend op zijn vonnis.
Het is heel moeilijk om een non fictie verhaal te schrijven over een man met zulk bijzonder karakter als de Markies.
Door het karakter zoals het hier beschreven is lijkt het wel alsof Eveline Rethmeier hem van dichtbij heeft gekend. Chapeau hiervoor.

Pluspunt is de tijdlijn achterin waardoor je alles nog even op een rijtje kunt zetten evenals de bronvermelding van de gebruikte stukken.
Ik wil dit boek aanraden aan iedereen die van Historische fictie, non fictie en spanning houd want dit verhaal bevat het allemaal.

Meer recensies van Oueddanielle