Mooie roman over het leven in een huwelijk zonder liefde in Nederlands- Indie

Oueddanielle 02 maart 2020
`Kennelijk was zij een van de Europese bruiden aan wie zoveel
behoefte was in Nederlands-Indië, of wilde ze er een worden.´

Waar Anna een uitweg uit het burgerweeshuis denkt te hebben gevonden
komt ze terecht in een andere gevangenis namelijk die van het huwelijk met
de man en zijn kinderen die ze van te voren nooit gezien had.

Samenvatting;
Amsterdam, 1907. Het weesmeisje Anna droomt van een ander, grootser leven. Op een dag reageert ze op een advertentie waarin een ambtenaar in Nederlands-Indië een echtgenote zoekt. Eenmaal in Batavia ontdekt Anna al snel dat haar huwelijk met de starre Willem niets anders is dan een dekmantel voor carrièregekonkel, geheime liefdes en verzwegen familieverbanden.

Mijn mening;
Deze roman speelt zich af in de tijd van Nederlands-Indië waar Anna in een huwelijk zit zonder liefde en gelijk merk je dat Anna anders is. Anna legt zich niet zomaar bij haar rol als "vrouw voor de show" neer maar ze toont lef om beslissingen te nemen waar haar man niet altijd achterstaat.
De qoute "women who read are dangerous" is Anna dan ook op het lijf geschreven zonder veel spoilers weg te geven.
In een korte tijd heeft Anna zichzelf dan ook op de kaart gezet in Batavia als Anna en is ze niet meer de vrouw van..

Susan Smit heeft een erg fijne en levendige schrijfstijl waardoor je blijft lezen en ik het boek in 2 dagen uit had.
Ik heb alleen wat meer historische diepgang gemist en soms ging het ineens heel snel maar hoe kan het dan ook anders in een boek met maar 240 bladzijdes.

Het boek is te verkrijgen als e-book, fysiek boek en als luisterboek. Ik heb het boek als e-book gelezen maar ook even het audioboek aangezet op momenten dat ik niet kon lezen maar wel verder wou in het boek. Eva Damen was dan ook de perfecte stem om het boek in te spreken en zeker ook een aanrader om het via deze manier te lezen/luisteren.

Kortom goed en mooi boek wat best 200 pagina's dikker had mogen zijn om me nog meer verbonden te kunnen voelen met Anna en Willem en de omgeving.

Taal
Nederlands