Fictie of toekomstige realiteit?

Oueddanielle 01 oktober 2019
Dor- Neal & Jarrod Shusterman
"Mensen kunnen monsters zijn... Of je het nu op hun daden gooit of op hun ware aard, dat doet er niet toe. De gevolgen zijn hetzelfde."

Met Dor hebben vader en zoon Shusterman een ijzersterke YA klimaatthriller neergezet.
Deze thriller is zo geschreven dat het in de toekomst nog wel eens de trieste waarheid zou kunnen worden.

Samenvatting
Door de droogte is het leven is een eindeloze lijst van verboden geworden: verboden de tuin te besproeien, verboden het zwembad te vullen, verboden lang te douchen. Daar valt nog goed mee te leven blijkt als er opeens nergens meer een druppel uit de kraan komt.
De media besteden nauwelijks aandacht aan de "Tap-Toe', zoals ze het verschijnsel hebben gedoopt.
Net als de rampenbestrijding hebben ze de handen vol aan een orkaanramp in een andere staat die sensationelere beelden oplevert.
Maar het anders zo rustige wijkje waar Alyssa woont verandert in een mum van tijd in een oorlogsgebied: ooit bevriende buurtbewoners komen lijnrecht tegenover elkaar te staan in hun radeloze zoektocht naar water.
Wanneer haar ouders op een dag niet terugkeren en zij en haar broertje de dood in de ogen kijken, ziet Alyssa zich gedwongen drastische beslissingen te nemen.

Het verhaal is vanuit diverse perspectieven verteld wat het verhaal extra dimensie geeft.
Zoals ik in het begin van het boek dacht gingen ook de hoofdpersonen er vanuit dat de taptoe niet lang zou duren maar hoe langer het duurt hoe meer wanhoop je voelt in de mensen en minder behulpzaam ze worden..
Het verhaal begint met de hoofdpersonen Alyssa, haar broertje Garrot en Kelton later in het verhaal maken we ook kennis met Henry die probeerde rijk te worden in deze barre, droge tijd. Verder in het verhaal maken we ook kennis met Jacqui en daarmee is de club compleet..5 personen met alle een totaal ander karakter die samen proberen te overleven zonder water.

Tussen de verhalen door lees je nieuws fragmenten die er voor zorgen dat het allemaal nog sterker en geloofwaardiger lijkt.

Het is een fictie verhaal wat je aan het denken zet over de toekomst en hoe de wereld aan het veranderen is door de klimaatverandering.
Chapeau voor de schrijvers het boek bevat de juiste spanning en gevoel van avontuur.

Meer recensies van Oueddanielle