De pen is machtiger dan het zwaard

Oueddanielle 03 oktober 2019
Lara Prescott/ Wat wij niet vertelden

De pen is machtiger dan het zwaard

Wat wij niet vertelden is een boek over Boris Pasternak die in 1958 de Nobelprijs voor Literatuur toegekend voor het schrijven van Dokter Zjivago.

Het boek is geschreven door Lara Prescott en leuk weetje is dat Prescotts ouders haar hebben vernoemd naar Lara één van de 2 hoofdpersonen uit het befaamde boek Dokter Zjivago.

Samenvatting:
1956. Boris Pasternak legt de laatste hand aan zijn roman Dokter Zhivago, wetend dat het Russische volk hem nooit zal kunnen lezen. De CIA wil het boek, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, inzetten als cultureel wapen. Voor deze missie worden twee secretaresses uit de typeklas van de CIA gehaald, de ervaren Sally en getalenteerde nieuweling Irina. Hun opdracht: de Russische editie koste wat kost Rusland in smokkelen en verspreiden. Geen gemakkelijke opdracht, maar ze mogen niet falen - dit boek kan de koers van de wereldgeschiedenis bepalen.

Wauw wat heeft Lara dan ook een parel neergezet!

Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken met verhaallijnen waarin we 3 sterke vrouwen volgen. Vrouwen die niet aan het plaatje van die tijd willen voldoen en niet bang zijn om voor zichzelf en hun idealen op te komen.

In Rusland volgen we Olga de minnarres van Boris Pasternak die hem steunt en alles voor hem over heeft ondanks dat ze nog 2 kinderen heeft en hij een gezin heeft die hij niet kan verlaten voor Olga. Olga gelooft in het werk van Boris en wil dat zijn werk gepubliceerd wordt ondanks de eventuele gevolgen door het strenge beleid van het Sovjet Communisme eerst onder Jozef Stalin en later Nikita Chroesjtsjov.
Boris Pasternak weet dat het uitbrengen van zijn 'verboden' boek kan leiden tot zijn dood en gevaar voor haar en/of haar gezin maar toch gaan ze door. De liefde tussen Boris en Olga is echt en vol passie en houdt ondanks alle ellende op ontroerende wijze stand.

In de Verenigde Staten volgen we Sally en Irina. Twee typisten bij de CIA met nevenfuncties. Ze worden naar werktijd getraind om door middel van hun charmes in de strijd te gooien geheime opdrachten kunnen uitvoeren met als uiteindelijke doel het gedrukte boek van Boris illegaal te verspreiden als cultureel wapen in de tijd van de koude oorlog.
Sally en Irina lopen tijdens hun werk steeds meer tegen verboden liefdes aan en de verwachtingen die hun omgeving heeft namelijk trouwen, stoppen met werken en kinderen krijgen.
Alhoewel de personages uit de Verenigde Staten fictief zijn gaat het verhaal in Rusland wel over "echte personen ".

Het is zo knap geschreven dat de twee verhaallijnen samenkomen in één prachtig verhaal en het samen heel echt voelt.

In dit boek lees je over propaganda, vervolging, liefdesverdriet, gelijkheid maar ook passie en spionages.

Ik las het fascinerende boek uit en ben meteen op google gaan zoeken om meer te lezen over Olga Ivinskaya, haar kinderen , Boris Pasternak en Het boek.

Dit boek is een aanrader als je graag Historische Romans leest
5 Sterren

Meer recensies van Oueddanielle