Coosje van Holland, Naar Afrika
`Toch moet ze verder, want morgen is er weer een dag, met of zonder electriciteit. Het leven gaat gewoon door`

Het is 1966 Coosje gaat met haar baby naar een vaccinatiekliniek, ze is bezig met de voorbereidingen om samen met haar pasgetrouwde man Cor naar Tanzania te verhuizen. Dan blijkt zwanger te zijn van hun tweede kind en ze blijft achter. Na de geboorte van hun 2e kind zal ze zich bij hem voegen. Tot die tijd heeft ze contact met haar man op de enige manier waarop het destijds mogelijk was; per brief.

Samenvatting
6 juni 1967 is de dag waarop Coosje van Holland, een jonge moeder, met haar twee kinderen haar man achterna reist en naar Afrika gaat. De eindbestemming is Tanzania, maar net op de dag van het vertrek breekt de Zesdaagse Oorlog uit tussen Israël en Egypte. Naar Afrika vertelt het verhaal van Coosjes gezinsleven, de vele verhuizingen, de eenzaamheid en de bijzondere ontmoetingen in nieuwe, vreemde landen. Het zijn jaren die in het teken staan van pionieren voor het jonge gezin. Na verloop van tijd echter, wordt het steeds moeilijker om te vechten tegen de heimwee. Het stapeltje brieven uit die tijd heeft Coosje zorgvuldig bewaard in een lade van haar kabinet. De briefwisseling met haar moeder en de post uit Holland lopen als een rode draad door het boek.

Coosje zet een dappere stap en dat is met kleine kinderen haar man achterna te reizen en bij hem te voegen. Haar studie heeft ze stopgezet.

Dit boek verteld hun verhaal van 7 jaar wonen en (over)leven in Tanzania en Zambia. Coosje verteld ons op een mooie en eerlijke manier over het briefverkeer wat ze nog heeft met haar oa ouders in Nederland en hoe ze heel stoer besluit haar studie voor te zetten in Tanzania, hoe ze een Herbarium opgezet heeft op een plek waar eerst helemaal niks was en dat ze begon aan een taalcursus Swahili.
Maar je leest ook met een goede portie Nederlandse nuchterheid dat het gewoon niet altijd rozengeur en maneschijn is.

Het boek telt maar 160 bladzijdes wat eigenlijk jammer is want ik miste vooral diepgang in het verhaal en de ervaringen van wat ze allemaal echt meemaakt heeft in die jaren. Het liefst had ik nog meer van haar avonturen gelezen en had ik ook andere personages zoals haar man Cor en kinderen beter leren kennen.

Coosje dank dat je ons meenam op jullie reis en ons een kijkje gaf in jullie leven want verhuizen met 2 kleinde kinderen naar Tanzania en Zambia in de tijd dat de communicatiemiddelen nog zo beperkt waren is echt stoer!

Reacties op: Het verhaal van een moedige vrouw die haar kinderen achterna reist!

Naar Afrika - Coosje van Holland